در اثر گرما و قطعی آب و برق، صدها ایرانی بستری شدند

در پی افزایش دمای هوا در شهرهای ایران، مسئولان حوزه بهداشت و سلامت در چند استان در روزهای پنجشنبه و جمعه از بستری شدن عده زیادی از شهروندان در مراکز درمانی، با علائم گرمازدگی، و به‌علت قطعی مداوم آب و برق شهری، خبر دادند.

هم‌زمان، امروز جمعه سیزدهم مرداد، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز اعلام کرد که به‌علت نبود آب، ۹۹ درصد از حجم تالاب گاوخونی کاملا خشک شده است و این تالاب به‌زودی کانون خیزش گردوغبار خواهد شد.

به همین دلیل، شهروندان زیادی در شبکه‌های اجتماعی در روزهای اخیر با بازنشر سخنان قبلی علی خامنه‌ای و دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی که پیش‌بینی‌های کارشناسان محیط‌زیست درباره وقوع بحران عظیم بی‌آبی در آینده‌ای نزدیک را مورد تمسخر قرار داده بودند، مقام‌های ارشد «نظام» را بی‌سواد، دچار توهم، و با عملکرد فاجعه‌بار در حوزه‌های محیط‌زیست و صنایع برق خواندند.

علاوه بر استان‌های جنوبی و مرکزی، شهروندان زیادی در استان‌های شمالی ایران نیز در روزهای گذشته به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفتند که آب و برق شهری همه‌روزه، در اوج گرما و ساعت‌های طولانی، در بسیاری از مناطق استان‌های مازندران و گیلان و گلستان قطع می‌شود. به‌علت شدت گرما و رطوبت هوا، شهروندان زیادی گرمازده و در مراکز درمانی بستری شدند.

همچنین، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام روز ۱۲ مرداد اعلام کرد که فقط طی ۲۴ ساعت، ۲۲۴ نفر با علائم گرمازدگی به بخش اورژانس بیمارستان‌‌های این استان مراجعه کردند.

در نمونه‌ای دیگر، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز امروز جمعه ۱۳ مرداد در گفت‌وگو با ایسنا از گرمازدگی ۲۷ نفر و مراجعه آن‌ها به مراکز درمانی خبر داد. او افزود که مدتی پیش یک کودک دو سال و نیمه در استان خوزستان به‌علت خفگی ناشی از گرمای شدید هوا در خودرو جان خود را از دست داده است.

در همین حال، سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست در مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به تداوم افزایش دمای هوا خبر داد که وضعیت تابش اشعه فرابنفش (UV) در تهران بحرانی شده و به حد ۱۲ رسیده است.

وب‌سایت شهرآرانیوز در مشهد نیز روز ۱۰ مرداد به‌نقل از رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران و حلیم‌پزان مشهد نوشت که برق ۸۰‌ درصد رستوران‌ها و چلوکبابی‌های این شهر همچنان در اوج زمان عرضه غذا، یعنی ساعت ۱۲ ظهر، به‌ مدت دو ساعت قطع می‌شود.

سخنگوی صنعت برق استان خراسان رضوی این خبر را تایید کرد. او اعلام کرده است که برای «مدیریت مصرف بار و جلوگیری از قطعی برق ناخواسته» برق مشترکان تجاری پرمصرف مشهدی «با برنامه» قطع می‌شود.

روز هفتم مرداد امسال، همه اعضای شورای شهر سده در استان خراسان رضوی اعلام کرده بودند که در اعتراض به قطعی ممتد آب مصرفی ۱۰ هزار نفر در آن شهر و روستاهای اطراف جملگی استعفا کرده‌اند.

بعد از آنکه هیئت دولت ایران دو روز چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته را تعطیل اعلام کرد، و دلیل آن «ناتوانی در تامین برق شهری» عنوان شد، چند نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این تعطیلی اداره‌ها را بی‌فایده خواندند.

هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس، روز ۱۲ مرداد به وب‌سایت خانه ملت گفت که حتی اگر همه اداره‌های ایران خاموش شوند هم فقط سه هزار مگاوات برق در شبکه آزاد می‌شود، در حالی که میزان کسری برق ایران حداقل ده هزار مگاوات است.

بحران کم‌آبی اکنون یکی از بزرگ‌ترین خطرهایی شده است که کشور ایران را در یک دهه آینده تهدید می‌کند. به گمان برخی کارشناسان محیط‌زیست و حوزه آب، ادامه وضع کنونی در مدیریت آب ایران و تداوم سیاست‌های نابخردانه مسئولان نظام، به غیرقابل سکونت شدن بسیاری از مناطق ایران در سال‌های آینده منجر خواهد شد.

حادتر شدن وضع بی‌آبی در مناطق جنوبی و مرکزی ایران در سال‌های اخیر به رشد چندبرابری مهاجرت مردم این مناطق به استان‌های شمالی و همچنین پایتخت ایران منجر شده است. به‌دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب شهری برای میزبانی از این شهروندان مهاجر، علاوه بر بروز مشکل قطعی مداوم آب و برق شهری، بحران‌های اجتماعی نیز شدت یافته است.

واکنش حکومت جمهوری اسلامی به این بحران نیز فقط محدود به انتقال آب آشامیدنی با تانکر و همچنین قطع برق مشترکان پرمصرف بوده است، بدون آنکه مسئولان پاسخ دهند چطور کشورهای حوزه خلیج فارس، که در اکثر ماه‌های سال دمای هوایی بیشتر از ایران دارند و از منابع آبی کمتری از ایران نیز برخوردارند، به‌طور کامل بحران کم‌آبی یا بی‌آبی را حل کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۵ اگوست ۲۰۲۳