فایننشال ‌تایمز از کانال ارتباطی جدید بین چین و آمریکا برای حل اختلاف‌های دو کشور خبر می‌دهد

روزنامه فایننشال‌ تایمز در گزارشی اختصاصی، از گشایش یک راه جدید ارتباطی بین چین و آمریکا برای حل‌وفصل موضوع‌های تنش‌زا بین دو کشور خبر می‌دهد.

به نوشته این روزنامه، گشایش این راه ارتباطی جدید پس از سفر ماه ژوئن آنتونی بلینکن به پکن میسر شده‌ است.

سه دیپلمات آمریکایی در این مورد به روزنامه فایننشیال‌ تایمز گفته‌اند که واشنگتن و پکن برای تمرکز بر سر موضوع‌های اختلاف‌برانگیز، از جمله تنش‌ در منطقه آسیا-اقیانوسیه، رقابت دو کشور در اقیانوس آرام، و همچنین حوزه‌های گسترده‌تر جهان‌شمول، سه گروه کاری در نظر گرفته‌اند.

این اقدام در بحبوحه افزایش اختلاف بین این دو ابرقدرت اقتصادی جهان می‌تواند عاملی مهم در کاهش تنش‌ها باشد؛ تنش‌هایی که به‌خصوص در ماه‌های اخیر، در پی افزایش فعالیت‌های نظامی چین در اطراف تنگه تایوان، انهدام بالن‌های جاسوسی آن کشور در آسمان آمریکا، و هک دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا به دست هکرهای منتسب به پکن، افزایش کم‌سابقه‌ای یافته‌ است.

برقراری این کانال ارتباطی بین دولت‌های چین و آمریکا در حالی است‌ که فایننشال‌ تایمز در اوایل هفته گزارش داده بود که کاخ سفید برای ارسال کمک‌های تسلیحاتی به تایوان درخواست پول بیشتری از کنگره خواهد کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، همچنین آماده است تا با صدور یک فرمان‌ اجرایی، سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی آمریکایی در بخش‌های نظامی چین را محدود می‌کند.

بر اساس گزارش فایننشال‌ تایمز، پیش‌بینی می‌شود مقام‌های آمریکایی و چینی در ماه‌های آینده جزئیات بیش‌تر این کانال ارتباطی جدید و نحوه عملکرد سه کارگروه آن را بررسی‌ کنند.

این اقدام نخستین پیشرفت جدی به سمت هدفی است که جو بایدن و شی جین‌پینگ، رهبران آمریکا و چین، در ماه نوامبر گذشته، در نشست گروه۲۰ در بالی، بر سر آن توافق کردند. در آن نشست، دو رئیس‌جمهوری پس از گفت‌وگوهای مستقیم تصمیم گرفتند «دست به اقداماتی بزنند که مانع درگیری و جنگ» باشد.

با این حال، منبع مطلع دیگری در وزارت خارجه آمریکا به فایننشال‌ تایمز گفته است که دو طرف هنوز برای ایجاد این کانال ارتباطی و تشکیل کارگروه‌ها به توافق کامل نرسیده‌اند.

کرت تانگ، اقتصاددان، به فایننشال‌ تایمز گفت: «این نخستین پیشرفت واقعی در چند سال اخیر در راه ایجاد مجدد ارتباطات منظم برای حل‌وفصل موضوع‌ها و اختلاف‌های اصلی خواهد بود. این راهی بسیار مهم برای تقویت امنیت ملی از طریق ارتباط دیپلماتیک و بازدارندگی دشمن بالقوه است.»

فایننشال‌ تایمز می‌گوید اقدام برای ایجاد این کانال‌ ارتباطی شاید بدون حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، و جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در چین ممکن نمی‌شد. جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا، نیز به‌زودی از چین بازدید می‌کند.

اسکات کندی، تحلیلگر سیاسی، به فایننشال‌ تایمز گفت: «گسترده شدن ارتباط با چین و گفت‌وگو در مورد مسائل حیاتی که پای جنگ و صلح را به‌ میان می‌کشد کاملا در خدمت منافع ملی آمریکا است.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۵ اگوست ۲۰۲۳