هکرهای کره‌شمالی به «شرکت اصلی طراحی موشک‌های روسیه» رخنه کردند

ده روز پس از سفر وزیر دفاع روسیه به پیونگ‌یانگ، رویترز خبر داد که گروهی از هکرهای نخبه کره شمالی که «اسکارکرافت و لازاروس» نام دارند، سال گذشته به مدت پنج‌ ماه به شبکه‌های کامپیوتری «شرکت ان‌پی‌او ماشینوسترویینا» به عنوان «تولیدکننده اصلی موشک‌های روسیه» رخنه کرده بودند.

به گزارش رویترز، شرکت ان‌پی‌او ماشینوسترویینا «اصلی‌ترین» تولید‌کننده موشکهای روسی است که به طراحی «موشک‌های مافوق صوت»، «فناوری‌های ماهواره‌ای»، و «تسلیحات بالستیک نسل نوین» روسیه مشهور است.

همچنین بنا بر شواهد و مدارک بدست آمده توسط رویترز، تیم‌های جاسوسی سایبری مرتبط با دولت کره شمالی با این رخنه، «درهای پشتی دیجیتالی» را در رایانه‌های دفتر طراحی موشک‌های روسی، کار گذاشته بودند.

بر اساس گزارش کارشناسان امنیت شبکه، اگرچه انگیزه و میزان سرقت هکری «لازاروس و اسکارکرافت» از روسیه هنوز نامشخص باقی مانده، اما اخیرا پیشرفت‌های بیشتری نیز در برنامه موشک‌های بالستیک ممنوعه کره‌شمالی مشاهده می‌شود.

همزمان، این رخنه اینترنتی نشان می‌دهد که کره‌شمالی برای پیشبرد مقاصد جاه‌طلبانه موشک‌های دوربرد خود، از هیچ اقدامی ـ حتی هدف قرار دادن بزرگترین متحد خود یعنی روسیه ـ ابایی ندارد.

اواخر ماه ژوییه سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، به کره شمالی رفت و «نامه پوتین» را به کیم جونگ اون تسلیم کرد.

شویگو یک هیئت چینی برای حضور در هفتادمین سالگرد پایان جنگ کره ـ که در کره شمالی به عنوان «روز پیروزی» جشن گرفته می‌شود ـ وارد کره شمالی شده بودند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۸ اگوست ۲۰۲۳