سنتکام: جنگنده‌های اف-۳۵ برای مقابله با تهدیدهای حکومت ایران در منطقه مستقر شده‌اند

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه شامگاه چهارشنبه تایید کرد که جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ ارتش ایالات متحده به‌طور مشخص به‌منظور بازدارندگی و مقابله با تهدیدهای حکومت ایران در منطقه مستقر شده‌اند.

کمتر از یک ماه پیش، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، اعلام کرده بود که در واکنش به فعالیت‌های تهدیدآمیز جمهوری اسلامی ایران در آب‌های تنگه هرمز، جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ و اف-۱۶ و نیز ناوشکن یو‌اس‌اس توماس هادنر نیروی دریایی آمریکا به منطقه اعزام می‌شوند.

شنبه این هفته نیز نیروهای دریایی کشورهای غربی به کشتی‌هایی که از تنگه راهبردی هرمز عبور می‌کنند، هشدار دادند برای در امان بودن از خطر احتمالی توقیف، تا حد امکان به آب‌های سرزمینی ایران نزدیک نشوند.

خبر استقرار جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ ارتش آمریکا در نزدیکی مرزهای ایران در حالی منتشر می‌‌شود که پیش‌تر، آسوشیتدپرس در گزارشی، به ‌نقل از چهار مقام دولتی آمریکا نوشته بود ارتش ایالات متحده در حال بررسی این گزینه است که برای رویارویی با تهدیدهای منطقه‌ای جمهوری اسلامی، شماری از نیروهای نظامی خود را در کشتی‌های تجاری‌ای که از آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز می‌گذرند مستقر کند.

بریتانیا هم به کشتی‌های بین‌المللی در مورد عبور از تنگه هرمز هشدار داد
برابر داده‌های شرکت‌ها کشتی‌رانی در حدود ۲۰درصد از صادرات نفت جهان از تنگه هرمز می‌گذرد. افزون بر نفت ایران، نفت عراق و بخشی از نفت عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس نیز از طریق تنگه هرمز به خریداران و بازارهای جهانی منتقل می‌شود.

هم‌زمان خبرگزاری رویترز شامگاه چهارشنبه به‌نقل از منابع خود نوشت که شماری از قانون‌گذاران آمریکایی، از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، از دولت جو بایدن خواسته‌اند که به تاخیر چندماهه در تخلیه محموله نفتکش «سوئز راجان» پایان دهد. نفتکش «سوئز راجان» متعلق به ایران است و در خردادماه گذشته در آب‌های تگزاس توقیف شد.

جونی ارنست، سناتور جمهوری‌خواه؛ ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات، از قانون‌‌گذارانی‌اند که این نامه جمعی را خطاب به دولت بایدن امضا کرده‌اند.

رویترز در بخش دیگری از گزارش شامگاه چهارشنبه خود نوشت شرکت‌های کشتیرانی نگرانند که در صورت تخلیه و فروش محموله «سوئز راجان»، خریداران نفت در معاملات بعدی از کشتی‌های خود برای انتقال نفت استفاده نکنند.

سپاه پاسداران تهدید کرده است که هر شرکتی که نفت ایران را از نفتکش توقیف‌شده «سوئز راجان» تخلیه کند با واکنش حکومت ایران مواجه خواهد شد. نفتکش «سوئز راجان» در چارچوب اجرای تحریم‌های بین‌المللی دولت آمریکا علیه صنایع نفت ایران توقیف شده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۷ اگوست ۲۰۲۳