آمریکا دستیابی به هرگونه توافق جدا از تفاهم تبادل زندانیان با ایران را رد کرد

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که موضوع توافق آزادسازی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران از دیگر موضوعات جداست و واشینگتن به هیچ توافقی با تهران نزدیک نشده است.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۵ مرداد در یک نشست خبری در پاسخ به این که «آیا تفاهم نانوشته‌ای بین واشینگتن و تهران برای تنش‌زدایی وجود دارد و آیا این تفاهم با موضوع گروگان‌ها مرتبط است»، این اظهارات را مطرح کرد.

او گفت: «این موضوعات همچنان مجزا هستند و همانطور که وزیر خارجه آمریکا دیروز گفت، ما به هیچ نوع توافقی [درباره مسائل دیگر] نزدیک نیستیم.»

با این حال، ودانت پاتل بلافاصله افزود: «ما البته متعهد هستیم که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند و همچنان بر این باوریم که دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به آن است.»

روزنامه فایننشال تایمز روز چهارشنبه ۲۵ مرداد گزارش داد که دولت آمریکا در جریان مذاکرات غیرمستقیم اخیر، از تهران خواسته از تجهیز روسیه به پهپاد خودداری کند.

این روزنامه نوشت که این درخواست آمریکا در جریان مذاکرات بر سر توافق تبادل زندانیان در هفته گذشته مطرح شده است.

در قالب تفاهم میان تهران و واشینگتن، قرار است مراد طاهباز، عماد شرقی و سیامک نمازی، به همراه دو زندانی دیگر که هویت آنها به دلایل شخصی اعلام نشده، آزاد شوند. هر سه نام اعلام‌شده دوتابعیتی هستند و آقای طاهباز علاوه بر تابعیت ایرانی-آمریکایی، تابعیت بریتانیایی هم دارد.

اما تا کنون جزئیاتی در مورد شمار «زندانیان ایرانی» در آمریکا که قرار است در چارچوب تفاهم اخیر با این پنج تن مبادله شوند، اعلام نشده است.

کمی پس از انتشار گزارش فایننشال تایمز، وبسایت نورنیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران نیز این گزارش را «دروغ‌پردازی» خواند.

نورنیوز علاوه بر انتشار توئیتی، در این باره در وبسایت خود نوشت: «توافق اخیر پیرامون تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی و آزادسازی دارایی‌های ایران در چند کشور نیز موضوعی مستقل بوده و هیچ ارتباطی به پرونده‌های دیگر ندارد.»

آقای پاتل نیز در پاسخ به پرسش یک خبرنگار، صریحاً وجود ارتباط احتمالی میان گفت‌وگوهای آمریکا درباره زندانیان و گفت‌وگوها با ایران در ارتباط با ارائه پهپادهای ایران به روسیه را تأیید نکرد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا به طور کلی گفت: «ما به اقداماتی ادامه خواهیم داد تا ایران را در قبال فعالیت‌های مخرب و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش پاسخگو کنیم.»

او از جمله این فعالیت‌های جمهوری اسلامی به «ارائه پهپاد به روسیه برای به‌کارگیری در اوکراین» اشاره کرد و افزود: «ما به همکاری با متحدان و شرکای خود برای مقابله با توسعه، تولید و تکثیر پهپادها و دیگر سلاح‌های خطرناک ایران ادامه خواهیم داد.»

اشاره پاتل به اظهارات وزیر خارجه آمریکا در حالی است که آنتونی بلینکن روز سه‌شنبه ۲۴ مرداد در یک کنفرانس خبری تأکید کرد که سیاست کلی آمریکا در قبال ایران هیچ تغییری نکرده و واشینگتن همچنان استراتژی بازدارندگی، فشار و دیپلماسی را دنبال می‌کند.

علاوه بر موضوع پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی، مسئله ارائه پهپادهای ساخت ایران به روسیه، در بیش از یک سال گذشته، به یکی از نگرانی‌های عمده کشورهای غربی و حامی اوکراین تبدیل شده است.

کشورهای غربی و برخی از متحدانشان با وضع تحریم‌هایی علیه جمهوری اسلامی درصدد جلوگیری از چنین اقدام جمهوری اسلامی برآمده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی تنها سه روز پس از آن که در ژاپن مدعی عدم ارسال پهپاد به روسیه شد، روز پنج‌شنبه، ۱۹ مرداد، در آفریقای جنوبی گفت که روسیه قول داده از تسلیحات ارسالی تهران به این کشور در جنگ اوکراین استفاده نکند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۷ اگوست ۲۰۲۳