ابراز نگرانی ۲۶ سناتور آمریکایی از توافق با جمهوری اسلامی و آزادسازی شش میلیارد دلار

روز جمعه ۲۷ مرداد (۱۸ اوت)، ۲۶ سناتور آمریکایی با انتشار نامه‌ای خطاب به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، و جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در مورد مفاد توافق تهران و واشنگتن برای آزادی «گروگان‌های» آمریکایی در ایران و همچنین رفتار دولت بایدن، که تلاش دارد در دستیابی به «تفاهم» با جمهوری اسلامی ایران کنگره را نادیده بگیرد، ابراز نگرانی کردند.

آن‌ها در این نامه از آزادسازی ۶ میلیارد دلار پول‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی ابراز نگرانی کردند و نوشتند که این تصمیم باعث تقویت رفتارهای خطرناک پیشین جمهوری اسلامی ایران خواهد شد و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران در خاورمیانه را افزایش می‌دهد.

این سناتور‌ها با اشاره به اقدام دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در آزادسازی ۴۰۰ میلیون دلار پول ایران در سال ۲۰۱۶ گفتند که هشدار داده بودند که این رفتار خطرناک روی جان آمریکایی‌ها قیمت خواهد گذاشت. به گفته این سناتورها، هفت سال بعد از آن سال، اکنون دولت آمریکا باج بزرگ‌تری، دست‌کم پانزده برابر بیشتر، به بزرگ‌ترین دولت حامی ترور در جهان می‌پردازد، که این امر ناقض یکی از سیاست‌های دیرینه «امتیاز ندادن» آمریکا است.

سناتورهای آمریکایی ضمن برجسته‌ کردن بخشی از فرمان اجرایی ۱۴۰۷۸ کاخ سفید در ۱۹ ژوییه ۲۰۲۲، نوشتند کاخ سفید اعتراف کرد که «سازمان‌های تروریستی، گروه‌های جنایتکار، و دیگر بازیگران مخربی که برای منافع مالی و سیاسی افراد را به گروگان می‌گیرند، و همچنین کشورهای خارجی که دست به بازداشت‌های غیرقانونی، از جمله برای استفاده سیاسی یا برای گرفتن امتیاز از آمریکا می‌زنند، کل نظام سیاسی بین‌الملل و امنیت شهروندان آمریکا و دیگر افراد خارج از کشور را به خطر می‌اندازند.» این در حالی است که آزاد‌سازی چنین مبلغ بزرگی برای رژیم ایران کاملا با این ادعا مغایرت دارد و صرفا باعث تشویق گروگان‌گیری بیشتر برای کسب منافع مالی یا سیاسی می‌شود.

در این نامه آمده است که «ما همچنین نگرانیم که دولت شما در تلاش است تا کنگره را نادیده بگیرد» و راه‌های دیگری را برای جبران خسارات مالی ایران با هدف یافتن جایگزینی برای «توافق شوم هسته‌ای ۲۰۱۵» دنبال کند.

آنان تاکید کرده‌اند که هرگونه توافق با رژیم ایران که مستلزم پاداش مالی برای رفتار بدخواهانه باشد، به‌هیچ‌روی پذیرفته نیست.

سناتورهای امضا‌کننده این نامه همچنین گفته‌اند که با توجه به خطری که این توافق برای امنیت شهروندان آمریکایی در خارج از کشور و منافع عمومی امنیت ملی آمریکا ایجاد می‌کند، آن‌ها درخواست تشکیل یک جلسه توجیهی حضوری و همچنین پاسخ کتبی به سوال‌هایشان در ۳۰ روز آینده دارند.

در متن سوال‌هایی که سناتورها مطرح کرده‌اند از وزیر خارجه و وزیر خزانه‌داری پرسیده شده است که آیا آزاد‌سازی دارایی‌های ایران در کره جنوبی سیاست‌های تحریمی آمریکا را نقض نمی‌کند؟ آیا مطابق بخش ۱۲۴۵ قانون مجوز دفاع ملی سال ۲۰۱۲، رئیس‌جمهوری گزارش لازم را به کنگره خواهد داد؟

آن‌ها همچنین پرسیده‌اند که «چگونه تضمین می‌کنید که این مبلغ برای هدف‌های بشردوستانه استفاده شود و باعث استفاده در شبکه‌های تروریستی و اشاعه تسلیحاتی یا افزایش غنی‌سازی هسته‌ای نخواهد شد؟‌»

سناتور‌های آمریکایی با اشاره به آشنایی خوب جمهوری اسلامی با دور زدن تحریم‌ها پرسیده‌اند که چه سازوکارهایی برای جلوگیری از مصرف مبلغ آزادشده در تروریسم وجود دارد. و اینکه «آیا سازوکارهای تامین مالی جایگزین برای تسهیل تبادل زندانیان با ایران مورد بحث قرار گرفته است؟‌ برای محدود کردن توسعه تسلیحات هسته‌ای ایران چه سازوکارهای تامین مالی را با ایران در میان گذاشته‌اید؟ آیا متعهد می‌شوید که به ایران اجازه دسترسی به حق برداشت ویژه در صندوق بین‌المللی پول و مخالفت با هرگونه تلاش صندوق بین‌المللی پول برای تسهیل چنین دسترسی‌ای نخواهید داد؟»

بر مبنای توافق بین دولت‌های ایران و آمریکا، جمهوری اسلامی ایران پنج شهروند دوتابعیتی را که با اتهام‌های امنیتی زندانی کرده بود آزاد می‌کند و آمریکا نیز متعهد می‌شود چهار ایرانی محبوس در آن کشور را آزاد کند. واشنگتن همچنین امکان دسترسی تهران به دارایی‌های مسدود‌شده جمهوری اسلامی در کره‌ جنوبی را فراهم می‌کند که در حدود ۶ میلیارد دلار است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۹ اگوست ۲۰۲۳