وزیر کار دولت رئیسی مدعی ایجاد سالانه یک میلیون شغل شد؛ آمارها علیه وزیر کار

صولت مرتضوی، وزیر کار دولت جمهوری اسلامی در تازه‌ترین اظهارات خود مدعی ایجاد بیش از ۱ میلیون و ۹۷۰ هزار فرصت شغلی در ۲ سال گذشته شده است و منتقدان کماکان معتقدند دولت به جای حل مشکلات اقتصادی مشغول «آمارسازی» است.

مرتضوی بهمن سال گذشته نیز میزان اشتغال ایجاد شده در سال نخست ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی را یک میلیون اعلام کرده بود. در همان زمان آمارهای حوزه اشتغال که توسط مرکز آمار منتشر شده بود نشان می‌داد که تعداد اشتغال ایجاد شده در فاصله تابستان سال ۱۴۰۰ تا تابستان سال ۱۴۰۱ برابر با ۳۷۳ هزار و ۷۳۴ نفر بوده است.

هفدهم آبان سال گذشته نیز رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته بود که در سال ۱۴۰۰ از بند ۲۸ تبصره ۱۴، ۳۲ «همت» [۳۲ هزار میلیارد تومان] برای بحث مربوط به اشتغال در نظر گرفته شد چرا منابع را به اشتغال ندادید؟

کمال اطهاری، پژوهشگر اقتصادی نیز در واکنش به این اظهارات مرتضوی گفته بود که همه شواهد به همراه رشد منفی سرمایه‌گذاری در کشور در کنار افزایش میزان یارانه‌ها به ما می‌گوید که شرایط و فرایند به هیچ وجه «نمی‌تواند اشتغال زا باشد.»

حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس حوزه کار نیز تیرماه سال جاری به روزنامه «شرق» گفته بود که وقتی «جمعیت فعال» کوچک در نظر گرفته می‌شود به همان نسبت نرخ بیکاری هم پایین می‌آید و در ایران آمار اشتغال با حذف زنان از جمعیت فعال محل شبه شده است.

صولت مرتضوی در بخش دیگری از سخنان شب گذشته خود که در یکی از برنامه‌های تلویزیونی صدا و سیما بیان شد، مدعی شده است که «فقر مطلق» در مسیر «ریشه‌کن شدن» قرار دارد و سیاست‌های تشویقی در توزیع کالاهای اساسی با طرح کالابرگ الکترونیکی در حال اجرا است.

این ادعای وزیر کار دولت رئیسی در حالی است که بر اساس اظهارات پیشین خود او طرح کوپن الکترونیکی با استقبال مردم همراه نشد و همین موضوع باعث بازنگری در شرایط اجرای آن شد.

از طرفی شرایط فقر در کشور به گونه‌ای است که فرشاد مومنی، اقتصاددان، با استناد به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در اسفندماه سال گذشته گفته است که «ظرف کمتر از ۳ سال‌، رتبه ایران به لحاظ کیفیت محیط زیست بیش از ۶۰ رتبه سقوط کرده است.»

روزنامه اینترنتی «فراز» نیز دهم مرداد ماه در گزارشی با استناد به آمار منتشر شده توسط مسئولان نوشت ۳۰ درصد جمعیت کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند و ۲۷ درصد دیگر شرایطی بسیار نزدیک به فقر دارند، بنابراین نزدیک به ۶۰ درصد جمعیت کشور یا فقیر مطلق هستند یا با امکانات اولیه حیات زندگی می‌کنند.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز اعلام کرده که طی یک دهه نرخ فقر در کشور از ۱۹ درصد به بیش از ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است که با در نظر گرفتن جمعیت ۸۶ میلیونی بیش از ۳۰ میلیون ایرانی زیر خط فقر هستند.

یک نماینده مجلس شورای اسلامی در توصیف شرایط جامعه گفته است که «دولت از برآورده کردن نیازهای ابتدایی مردم عاجز است.» احمد علیرضا بیگی نماینده مجلس شورای اسلامی ششم تیرماه با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت گفته بود: «مردم با دولتی مواجه هستند که از برآوردن نیازهای ابتدایی آنها عاجز است و به جای تمرکز بر عملکرد خود و قبول مسئولیت، مدام قوانین سختگیرانه برای مردم تصویب می‌کند.»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۰ اگوست ۲۰۲۳