سفر فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی به مسکو؛ مذاکرات احتمالی برای فروش پهپاد

کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی که نامش به دلیل نقض حقوق بشر و دخالت در سرکوب اعتراضات مردم در فهرست تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد برای دیدار با همتای روسی خود به مسکو سفر کرد.

بازدید کیومرث حیدری از تانک‌های روسی در نمایشگاه دفاعی مسکو با همراهی کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی در مسکو
گزارش شده است که حیدری به دعوت ارتشبد اولگ سالیوکف فرمانده نیروی زمینی روسیه عازم آن کشور شده است.

هنوز جزئیات دقیق این سفر مشخص نیست اما فرمانده نیروی زمینی جمهوری اسلامی در یک مصاحبه در فرودگاه مسکو گفت «دو کشور روابط خیلی خوبی دارند و این سفر در راستای همین تعاملات انجام شد.»

وی اشاره کرده «در موضوعات نظامی به‌خصوص در زمینه آموزشی و ورزشی تعاملات خوبی با روسیه داریم.» وی در عین حال تأکید کرده «در نیروی زمینی ارتش ۲۳ رسته داریم که در آن به استقلال کافی رسیده‌ایم و نیازمند هیچ کشوری نیستیم.»

شماری از افسران ارشد نیروی زمینی نیز در همراهی با کیومرث حیدری به مسکو رفتند. از اولین برنامه‌های این گروه نظامی بازدید از نمایشگاه دفاعی روسیه «آرمیا ۲۰۲۳» بوده است.

در یک ماه گذشته این سومین مقام ارشد نظامی جمهوری اسلامی است که به روسیه سفر می‌کند. پیش از این محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و محمدرضا رادان فرمانده نیروی انتظامی به مسکو سفر کرده بودند. اگرچه با توجه به شرایط بین‌المللی و موقعیت حساس جمهوری اسلامی در ارتباط با پشتیبانی نظامی‌اش از روسیه در جنگ علیه اوکراین هر دو نفر برای کمتر کردن حساسیت‌ها با لباس شخصی به این سفر رفته بودند اما حیدری و همراهان همگی یونیفرم نظامی به تن داشتند.

رژیم ایران ادعا می‌کند در جنگ روسیه علیه اوکراین «بی‌طرف» است اما علی خامنه‌ای در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، گفته بود «در قضیه اوکراین چنانچه شما ابتکار عمل را به دست نمی‌گرفتید، طرف مقابل با ابتکار خود، موجب وقوع جنگ می‌شد.»

کیومرث حیدری ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ در یک مصاحبه تلویزیونی تهدید کرده بود «پهپاد آرش۲ قابلیت‌های منحصر به فردی دارد و برای حمله به حیفا و تل‌آویو ساخته شده!» وی همچنین گفته بود که فرماندهی ارتش «ساختاری برای نابودی اسرائیل ایجاد کرده» است.

منابع غیررسمی می‌گویند کیومرث حیدری مأموریت دارد به همراه تیم تخصصی که از ایران به روسیه رفته در حاشیه نمایشگاه دفاعی مسکو برای فروش پهپاد با نمایندگان دست‌کم دو کشور صربستان و بلاروس گفتگو کند.

کارشناسان می‌گویند پهپادهای آرش مثل موشک کروز عمل می‌کنند. هر موشک کروز کالیبر روسیه یک میلیون دلار و هر تیر موشک کروز تاماهاوک آمریکا حدود دو میلیون دلار قیمت دارند. این در حالیست که برآورد قیمت هر پهپاد آرش مبلغی بین ۱۰ تا ۵۰ هزار دلار است.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۱ اگوست ۲۰۲۳