ترامپ بدون حضور در نخستین مناظره جمهوری‌خواهان صحنه را از آن خود کرد

چهارشنبه، ۲۳ اوت، ساعت ۹ شب به وقت محلی، هشت نامزد جمهوری‌خواه در نخستین مناظره مقدماتی انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا در میلواکی در ویسکانسین روی صحنه رفتند و به مدت دو ساعت با مجری‌گری برت بایر و مارتا مک کالوم در طیف وسعی از موضوعات، از وضعیت اقتصادی تا چین، امنیت مرزها، جنگ اوکراین و البته آموزش و سقط جنین و «دونالد ترامپ» مناظره کردند. تیم کمپین انتخاباتی جو بایدن هم با صرف هزینه کلان، نخستین تبلیغ انتخاباتی در تلویزیون را در آستانه این مناظره در وب‌سایت فاکس‌نیوز به نمایش گذاشت.

صحنه این مناظره در واقع از آن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین امریکا و نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان بود که در این مناظره حضور نداشت اما هم موضوع بحث بود و هم ده‌ها میلیون‌نفر همزمان در حال گوش دادن به صحبت‌های او بودند.

مصاحبه از پیش ضبط شده ترامپ و تاکر کارلسن، مجری سابق فاکس، همزمان با مناظره چهارشنبه شب در «اکس» (توییتر سابق) در حال پخش بود.

این مصاحبه در نیم‌ساعت نخست حدود ۷۳ میلیون مخاطب داشت و تا پایان مناظره این تعداد به حدود ۸۸ میلیون نفر افزایش یافت. از سوی دیگر در مناظره‌ای که فاکس‌نیوز میزبان آن بود، بارها درباره دونالد ترامپ بحث شد و حتی یک پرسش مستقیم با عنوان «آیا در صورت محکومیت ترامپ از او حمایت می‌کنید؟» مطرح شد، که شش نامزد دست خود را به نشانه پاسخ مثبت بالا بردند.

از بین ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا، ویوک راماسوامی، کارآفرین میلیاردر، مایک پنس، معاون سابق ترامپ، نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی، ایسا هاچینسون، فرماندار سابق آرکانزاس، داگ برگهم، فرماندار داکتوای شمالی و تیم اسکات، سناتور کارولینای جنوبی؛ فقط کریستی و هاچینسون اعلام کردند که در صورت محکومیت ترامپ از او حمایت نمی‌کنند.

این مناظره فرصتی برای ران دسنتیس بود که بتواند با به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌های خود تا حدودی موقعیت‌اش را در نظرسنجی‌ها بهبود دهد.

او در این مناظره تاکید کرد که کشور به دلیل راهبرد جو بایدن در زوال است و وقت آن است که بایدن به خانه برود و روال زوال کشور معکوس شود. او در این مناظره به عملکرد «خوب» فلوریدا در دوران کووید و کاهش جرم و جنایت در این ایالت اشاره کرد. درحالی که به گفته او در جاهای دیگر به دلیل روابط چهره‌های چپ افراطی در سیستم قضایی با جورج سوروس، آمار جرم بالا رفته است. دسنتیس همچنین گفت که باید به جای اوکراین و کمک مضاعف به این کشور به مرزهای جنوبی آمریکا نیرو فرستاد و آن را برای مردم آمریکا امن کرد.

مناظره چهارشنبه‌شب برای چهره‌های کمترشناخته شده دیگری مانند راماسوامی نیز فرصت معرفی خودشان و احتمالا به دست آوردن موقعیتی در دولت احتمالی ترامپ فراهم کرد. هرچند که کریستی راماسوامی را شبیه «چت‌جی‌پی‌تی» توصیف کرد و گفت «آماتوری مانند باراک اوباما» است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مایک پنس در این مناظره به اندازه‌ای که خود را «آماده‌ترین نامزد جمهوری‌خواهان برای تصدی سمت ریاست‌جمهوری» می‌خواند، آماده نبود. پنس و هیلی که از کاندیداهای دیگر انتقاد می‌کرد، در موضوعاتی مانند سقط جنین، تغییرات اقلیمی و جرائم خیابانی اختلاف‌نظر داشتند. هیلی در این مناظره خیلی بر زن بودن تاکید داشت و گفت اگر می‌خواهید کاری انجام شود آن را به یک زن بسپارید.

آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۶۲ درصد جمهوری‌خواهان به دونالد ترامپ و ۱۶ درصد به دسنتیس رای می‌دهند و راماسوامی و پنس با ۷ و ۵ درصد در جایگاه‌های سوم و چهارم‌ قرار دارند. بقیه نامزدها نیز زیر سه درصد رای دارند.

یکی از دلایل حاضر نشدن ترامپ در این مناظره نیز فاصله زیاد او با دیگر نامزدها اعلام شده است. ترامپ در مصاحبه با کارلسن گفت که باتوجه به فاصله زیاد با دیگران ضرورتی برای شرکت در این مناظره احساس نمی‌کرد.

ترامپ در این مصاحبه، بایدن را بدترین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا معرفی کرد و پیش‌بینی کرد که شاید بایدن ۸۰ ساله در روز انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ نامزد دمکرات‌ها نباشد. ترامپ به وضعیت جسمی و ذهنی وخیم بایدن هم اشاره کرد و گفت عاشق این است که بایدن رقیبش باشد چون کارنامه خیلی بدی دارد.

این مناظره و مصاحبه ترامپ با تاکر کارلسن درحالی پخش شد که ساعاتی قبل از آن رودی جولیانی، وکیل سابق ترامپ و دیگر همکاران ترامپ خود را به زندانی در جورجیا تسلیم کردند و قرار است ترامپ نیز روز پنجشنبه در ارتباط با چهارمین پرونده کیفری مربوط به انتخابات ۲۰۲۰ که برای او در جورجیا تشکیل شده است، خود را به زندان معرفی کند. البته وکلای ترامپ پیش‌تر درباره وثیقه ۲۰۰ هزار دلاری با دادگاه به توافق رسیده‌اند.

ترامپ این پرونده را نیز مانند پرونده‌های قبلی با انگیزه سیاسی توصیف کرده و اتهام‌های مطرح در آن را رد می‌کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۴ اگوست ۲۰۲۳