بلومبرگ: چشم‌پوشی آمریکا از تحریم‌های نفتی پیامد توافق اخیر تهران و واشنگتن است

یافته‌های خبرگزاری بلومبرگ نشان می‌دهد که افزایش صادرات نفت ایران، به‌ویژه در هفته‌های گذشته، پیامد مستقیم سیاست تازه دولت جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، در چشم‌پوشی از تحریم‌های نفتی، علیه جمهوری اسلامی ایران است.

خبرگزاری بلومبرگ جمعه، ۲۵ اوت (سوم شهریور) در گزارشی نوشت: «ماه‌ها دیپلماسی محرمانه میان جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان دولت بایدن، نه‌‌تنها به توافقی برای تبادل زندانی‌ها، آزادی دارایی‌های توقیف‌شده ایران و احتمالا تغییر در برنامه غنی‌سازی جمهوری اسلامی منجر شده است، بلکه به ‌نظر می‌رسد که دولت بایدن با چشم‌پوشی از تحریم‌ها، به جمهوری اسلامی ایران اجازه داده است که از محل فروش نفت، درآمد ارزی بیشتری داشته باشد.

به ‌نوشته بلومبرگ، مقام‌های آمریکایی در گفت‌وگوهای خصوصی اذعان کرده‌اند که دولت بایدن تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی ایران را به‌ تدریج کاهش داده است.

به نظر می‌رسد که این تصمیم، صادرات نفت ایران را به بالاترین سطح در پنج سال گذشته، از هنگام اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا، رسانده است.

خبرگزاری بلومبرگ دوشنبه، ۲۱ اوت (۳۰ مرداد)، به‌نقل از داده‌های شرکت‌های ردیابی کشتی‌ها و اطلاعات تصاویر ماهواره‌ای، نوشت که حکومت ایران در ماه جاری میلادی، میانگین روزانه دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام فروخته است. چین همچنان خریدار اصلی نفت ایران است.

شرکت اطلاعات بازار هاری کپلر، تخمین زده است که میزان واردات نفت چین از ایران، در حال حاضر به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است که بیشترین میزان در یک دهه گذشته به‌شمار می‌رود.

برآوردهای بلومبرگ همچنین نشان می‌دهد که حکومت ایران می‌تواند تا پایان سال جاری میلادی تولید نفت خود را به سه میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

در گزارش بلومبرگ به این نکته نیز اشاره شده است که بسیاری از نفتکش‌هایی که نفت ایران را حمل می‌کنند، همچنان هنگام عبور از آب‌های ایران و با هدف دور زدن تحریم‌ها، ردیاب‌های خود را ‌خاموش می‌کنند. در نتیجه، ارزیابی کاملا دقیقی از میزان واقعی صادرات نفت ایران در دست نیست.

به‌نوشته بلومبرگ، دولت بایدن می‌کوشد در آستانه آغاز رقابت‌های ریاست جمهوری سال آینده در آمریکا، نگذارد که بهای انرژی در بازارهای داخلی [آمریکا] افزایش یابد. از این رو، چشم‌پوشی بر، یا کاهش تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی ایران، می‌تواند بخشی از رویکرد انتخاباتی دولت بایدن باشد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۶ اگوست ۲۰۲۳