محمود اجاقلو، فعال مدنی، به ۱۱ سال زندان محکوم شد

«محمود اجاقلو»، فعال مدنی ساکن تهران و زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، مجموعا به ۱۱ سال زندان و مجازات‌های تکمیلی محکوم شد.

بر پایه گزارش رسیده به ایران‌وایر، «عباسعلی حوزان» و «خسرو خلیلی مهدیرجی»، قضات شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، محمود اجاقلو را به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» به پنج سال، به اتهام «تحریک مردم به جنگ و کشتار یکدیگر به قصد بر هم زدن امنیت ملی» به پنج سال و بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم کرده‌اند.

دادگاه همچنین به‌عنوان مجازات تکمیلی این فعال مدنی را به ممنوعیت خروج از کشور، منع عضویت در گروه و تشکل‌های سیاسی و ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی به مدت دو سال و خلاصه‌نویسی دو کتاب درباره آذربایجان محکوم کرده است. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی پنج سال از حکم زندان صادر شده قابل‌اجرا خواهد بود.

این حکم روز ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ و تنها دو روز پس از ارسال پرونده این زندانی سیاسی از دادگاه بدوی به دادگاه تجدید نظر صادر شده است. پیش‌تر شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی، محمود اجاقلو را مجموعا به ۱۶ سال زندان محکوم کرده بود.

محمود اجاقلو فعال مدنی آذربایجانی ساکن تهران است. او در تاریخ ۲۰ آذر ۱۴۰۱، هم‌زمان با اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او به‌دلیل تداوم بازداشت و بلاتکلیفی در بند ۲۰۹، دست به اعتصاب غذا زد و نهایتا پس از تحمل نزدیک به دو ماه بازداشت در این بند امنیتی، به بند عمومی زندان اوین منتقل شد. این فعال مدنی اکنون در بند چهار زندان اوین محبوس است.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۲۶ اگوست ۲۰۲۳