سفیر رژیم ایران: جمهوری اسلامی می‌تواند برق و گاز ارزان به پاکستان تحویل دهد

سفیر جدید جمهوری اسلامی در اسلام‌آباد گفته است ایران می‌تواند برق، گاز و نفت ارزان به پاکستان تحویل دهد.

رضا امیری مقدم که خرداد امسال به عنوان سفیر جدید رژیم ایران در اسلام‌آباد تعیین شد، روز سوم شهریور اظهار داشت چون پاکستان با کسری برق و گاز مواجه است، ایران می‌تواند با تحویل برق و گاز به «کمترین قیمت» مشکل انرژی پاکستان را حل کند.

او که در گفت‌وگوی غیررسمی با خبرنگاران چند رسانه محلی در اسلام‌آباد سخن می‌گفت، همچنین اطمینان خاطر داد که تکمیل خط لوله گازی و خرید گاز ایران از سوی پاکستان، با خطر تحریم‌های آمریکا مواجه نشود.

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که خود ایران با کسری شدید برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان مواجه است. با این حال، دولت ابراهیم رئیسی حتی صادرات برق و گاز را نیز افزایش داده است.

بر اساس آمارهای ماهانۀ وزارت نیرو که در وب‌سایت رسمی آن منتشر شده، صادرات برق ایران در چهار ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به حدود ۱.۹ تراوات ساعت رسیده که ۹۲ درصد بیشتر از دورۀ مشابه در سال گذشته است.

در همین حال، یک‌سوم از کل برق صادراتی کشور طی دورۀ یاد شده، در تیرماه ثبت شده است. عراق، پاکستان و افغانستان سه مشتری اصلی برق ایران هستند.

پیشتر، وزارت دارایی پاکستان روز ۱۷ مرداد اعلام کرد که قرارداد جدیدی برای افزایش واردات برق از ایران امضا شده است.

آمارهای شرکت بی‌پی نشان می‌دهد دولت سیزدهم در سال گذشته تحویل گاز به بازارهای داخلی را سه درصد کاهش داده و صادرات گاز خود را به رکورد تاریخی ۱۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون متر مکعب رسانده است؛ در این میان، نیمی از صادرات گاز ایران راهی عراق و نیمی دیگر راهی ترکیه و ارمنستان شده است.

علاوه‌بر افزایش صادرات گاز، گزارش‌های مختلف حاکی است که ایران برای جبران کسری داخلی گاز دست به مازوت‌سوزی گسترده در نیروگاه‌های برقی و صنایع می‌زند. مازوت آلاینده‌ترین سوخت فسیلی است و باعث آلودگی شدید هوا می‌شود.

آمارهای شرکت بی‌پی نشان می‌دهد رشد مصرف محصولات نفتی ایران، از جمله مازوت، در سال گذشته رکورد تاریخی بیش از ۱۰ درصدی زده است.

آقای امیری مقدم همچنین دربارۀ امتناع پاکستان از ساخت خط لوله گازی برای دریافت گاز ایران بر اساس قرارداد سال ۲۰۰۹ گفت، تهران به دنبال «راه حلی» است تا پاکستان در صورت دریافت گاز ایران، با تحریم‌های آمریکا مواجه نشود. او توضیح بیشتری در این‌باره ارائه نکرد.

اوایل سال جاری، تهران به اسلام‌آباد هشدار داد که اگر نتواند سهم خود از پروژۀ خط لوله گازی را تا مارس ۲۰۲۴ (پایان سال ۱۴۰۲) تکمیل کند، باید حدود ۱۸ میلیارد دلار جریمه بپردازد.

در همین زمینه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، روز پنجشنبه ۱۲ مرداد از پاکستان خواسته بود پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان را که از سال ۲۰۱۴ تا به امروز به تعویق افتاده است، در بخش پاکستانی تکمیل کند.

واشینگتن مخالف احداث این خط لوله است و می‌گوید که این کار نقض تحریم‌های آمریکا و غرب علیه ایران محسوب می‌شود.

مصدق مالک، وزیر نفت پاکستان، روز چهارشنبه ۱۸ مرداد گفت این کشور برای جلوگیری از تحریم‌های احتمالی آمریکا،‌ سال‌ها پیش یک اخطاریه فورس ماژور به ایران صادر کرده است که در نتیجه، تعهدات پاکستان تحت این قرارداد را به حال تعلیق درمی‌آورد.

فورس ماژور یا قوه قهریه یکی از شروط مندرج در قراردادها است که بار مسئولیت را برای امور طبیعی و ناگزیری که انجام تعهدات قرارداد را مختل می‌کند، از طرفین قرارداد برمی‌دارد و مانع انجام تعهدات مندرج در قرارداد از سوی طرفین می‌شود.

اصرار ایران برای صادرات گاز به پاکستان در حالی است که عراق در روز پنج‌شنبه گذشته (دوم شهریور) به خاطر مشکلات موجود در واردات گاز ایران، تفاهم‌نامه‌ای برای واردات گاز ترکمنستان امضا کرد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۷ اگوست ۲۰۲۳