بازار ۳۰ هزار میلیارد تومانی فیلترشکن‌ها

وب سایت اقتصاد آنلاین روز یکشنبه پنجم شهریور، از هزینه کردن ۳۰ هزار میلیارد تومان برای خرید و فروش فیلترشکن توسط مردم در سال گذشته خبر داد.

اقتصاد آنلاین نوشت: آمارها حاکی از آن است که ایرانیان روزانه ۱۶۹ دقیقه از اینترنت استفاده می‌کنند. این آمار نشان می‌دهد ۸۰درصد ایرانیان، از فیلترشکن برای ورود به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند.

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که ۸۷ درصد کاربران اینترنت در ایران در گروه‌های سنی مختلف برای ورود به اینترنت از تلفن همراه استفاده می‌کنند.

براساس این آمار، مجموع فروشگاه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی مورد استفاده توسط کاربران در سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۸۰ هزار فروشگاه بوده است.

همچنین برخلاف اینکه تلگرام یکی از نخستین شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده در ایران است اما در سال ۱۴۰۱ مجموع تعداد بازدید پست‌های کانال‌های تلگرامی ایرانی بیش از ۵۹۰ میلیارد مرتبه بوده است.

مهدی مصلحی، کارشناس امنیت فضای مجازی، در اردیبهشت سال جاری در گفتگو با وب سایت «انتخاب» درباره وضعیت فعلی فیلترشکن‌ها در ایران گفته بود: «تا سال ۹۷، تراکنش فروش وی پی ان در ماه، ۵۰ میلیارد تومان بوده اما اکنون و با توجه به وضعیت سال گذشته، این عدد به نزدیکی ۵۰۰ میلیارد تومان در ماه رسیده است.»

در دی‌ سال قبل و در اوج اعتراضات،‌ سعید نقوی، عضو هیات مدیره اتحادیه فناوران رایانه، از افزایش ۳ هزار درصدی تقاضا برای خرید فیلتر‌شکن در ماه مهر ۱۴۰۱ خبر داده و گفته بود: «گزارش‌ها نشان می‌دهد که دامنه جست و جوی کاربران ایرانی برای دریافت فیلتر‌شکن، یک رکورد تاریخی را ثبت کرده است.»

وزارت ورزش و جوانان هم در زمان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ گزارش داده بود: «۷۰ درصد کاربران از فیلترشکن بهره می‌برند که از این تعداد، به ازای هر ۸ نفر یک نفر از وی پی ان پولی استفاده می‌کند.»

همچنین در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه قطعی و فیلترینگ اینترنت در ایران از مهر تا پایان دی‌ ۱۴۰۱، ماهانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به اقتصاد مردم ایران زیان زده است.

دامنه فیلترینگ در ایران با اوج گرفتن اعتراضات سراسری در سال ۱۴۰۱ گسترده‌تر شد و دستگاه‌های امنیتی، شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد را فیلتر کردند.

یکی از حاشیه‌های فیلترینگ در ایران، کسب درآمد افراد و نهادهای نزدیک به حکومت از فیلترینگ است. در همین رابطه می توان به «حمید رضازاده»، پسر انسیه خزعلی، معاون ابراهیم رئیسی که بر‌اساس گزارش‌های منتشر شده بنیانگذار یک مجموعه تولید فیلترشکن برای ایرانیان به نام «بتر نت» است، اشاره کرد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۷ اگوست ۲۰۲۳