افزایش نگرانی‌ها درباره اخراج پناهجویان ایرانی از ترکیه

مهشید ناظمی در گفت‌وگو با زمانه از مشکلات خود و دیگر پناهجویان ایرانی در ترکیه می‌گوید. او همچنین به روند غیرقانونی اخراج پناهجویان که در ماه‌های گذشته افزایش داشته اشاره می‌کند.

در ماه‌های گذشته شمار پناهجویان ایرانی که به دلایل مختلف از ترکیه به ایران دیپورت (اخراج) شدند، افزایش یافته است. بازگرداندن اجباری پناهجویان ایرانی خطر بازداشت و صدور احکام سنگین برای آنها را به دنبال دارد.

شهریار براتی‌نیا، فعال سیاسی و شهروند اهل یاسوج که پیش‌تر نیز سابقه زندان داشته است، پنج‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ از کمپ «دوغوبایزید» در شرق ترکیه به سمت مرز ایران برده شد و در گمرک مرز بازرگان، تحویل ماموران ایران گردید.

این پناهجوی ایرانی بعد از تحویل به مقام‌های انتظامی ایران بازداشت و در حال حاضر در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد.

مهشید ناظمی، فعال حقوق بشر که در ترکیه پناهجو است، در گفت‌وگو با زمانه از افزایش نگرانی‌ها درباره خطر دیپورت خودش و تعدادی دیگر از پناهجویان ایرانی می‌گوید.

به گفته این فعال حقوق بشر علاوه بر خود او، غلامرضا خواجوی، علی قلی‌لو، شوگار حسینی، حسین منبری و ساسان رضایی از جمله افرادی هستند که با خطر دیپورت مواجهه هستند.

به گفته مهشید ناظمی ترکیه پناهجویانی که در انتظار رأی دیوان عالی اروپا در زمینه پرونده پناهجویی خود هستند یا حتی افرادی که سازمان مهاجرت درخواست آنها را رد نکرده یا قبولی سازمان ملل را داشتند، به ایران دیپورت کرده است. موضوعی که به نگرانی پناهجویان دامن زده است.

مهشید ناظمی اشاره می‌کند حتی پناهجویانی که قرار بوده به دلیل نگرانی از بازداشت و زندان در ایران به کشور دیگری مانند گرجستان فرستاده شوند، توسط پلیس و خودسرانه به ایران دیپورت شده‌اند.

به تازگی شبکه حقوق بشر کردستان نیز گزارش داده که صبح جمعه ۳ شهریور، به دستور مقام‌های کمپ شهر ادرنه ترکیه دست‌کم ۲۰ پناهجوی سیاسی ایرانی به منظور بازگردانده شدن اجباری (دیپورت) به ایران به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند.

از این تعداد پناهجو تنها هویت یک نفر به نام امیر کهریزی تاکنون احراز شده است.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۷ اگوست ۲۰۲۳