حمله اسرائیل به لاذقیه: فرودگاه حلب بسته شد

حملات اسرائیل بارها باعث زمینگیر شدن پروازها در فرودگاه حلب سوریه شده است.

خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) به نقل از یک منبع نظامی گزارش داد که حملات هوایی اسرائیل به فرودگاه حلب در شمال سوریه باعث توقف پروازها در روز دوشنبه ۲۸ اوت/ ۶ شهریور شد.

این منبع گفت که حدود ساعت ۴:۳۰ بامداد امروز اسرائیل از سمت دریای مدیترانه به غرب لاذقیه تهاجم هوایی انجام داد و فرودگاه بین‌المللی حلب هدف قرار گرفت.

در طول بیش از ۱۲ سال جنگ داخلی در سوریه، اسرائیل صدها حمله هوایی را در خاک این کشور انجام داده است. در این حملات عمدتاً نیروهای مورد حمایت ایران و شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان و همچنین مواضع ارتش سوریه هدف قرار گرفته است.

اسرائیل به ندرت در مورد حملاتی که در سوریه انجام می‌دهد اظهار نظر می‌کند، اما بارها گفته است که به دشمن اصلی خود یعنی ایران اجازه نخواهد داد حضورش را در سوریه گسترش دهد.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما در مورد گزارش‌های رسانه‌های خارجی اظهار نظر نمی‌کنیم.»

سلیمان خلیل، یکی از مقام‌های وزارت حمل و نقل سوریه، گفت که حملات اسرائیل بر تنها باند فعال فرودگاه خلب متمرکز بوده است و افزود که «تیم‌های تعمیر و نگهداری از امروز کار تعمیر را آغاز می‌کنند تا فرودگاه در سریع‌ترین زمان ممکن به خدمت بازگردد.»

او به خبرگزاری فرانسه گفت که پروازها به فرودگاه‌های دمشق و لاذقیه تغییر مسیر داده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفت که این حملات همچنین انبارهای اسلحه در فرودگاه نظامی نیراب در مجاورت فرودگاه حلب را هدف قرار دادند.

حملات اسرائیل بارها باعث توقف پروازها در فرودگاه‌های حلب و دمشق شده است.

بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در اوایل ماه مه و در پی حملات اسرائیل به منطقه حلب، چهار افسر سوری و سه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران کشته شدند و پروازها برای مدتی متوقف شد.

در ماه مارس هم دو حمله اسرائیل فرودگاه حلب را به تعطیلی کشید.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید که سه نفر در حمله ۷ مارس کشته شدند، در حالی که یک حمله دیگر دو هفته بعد یک انبار تسلیحات مشکوک مورد استفاده شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را در فرودگاه حلب ویران کرد.

این ناظر جنگی سوریه که به شبکه‌ای از منابع محلی در سوریه متکی است، گفت که حملات روز دوشنبه یک هفته پس از آن انجام می‌شود که دو جنگجوی حامی دولت سوریه در حملات هوایی اسرائیل در نزدیکی دمشق کشته شدند.

جنگ سوریه از سال ۲۰۱۱ تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار کشته و میلیون‌ها نفر آواره به همراه داشته و زیرساخت‌ها و اقتصاد این کشور را ویران کرده است.

جنگ داخلی سوریه، قدرت‌های خارجی و جهادی‌ها را به خود جذب کرد. دولت اسد با حمایت ایران و روسیه، بسیاری از مناطقی را که در اوایل درگیری از دست داده بود، پس گرفت.

در حالی که خطوط مقدم نبرد در سال‌های اخیر عمدتاً آرام شده‌اند، بخش‌های بزرگی از شمال کشور هنوز خارج از کنترل دولت باقی مانده است.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۹ اگوست ۲۰۲۳