نماینده آمریکا در امور ایران: فشار بر خانواده قربانیان، تلاش جمهوری اسلامی برای ایجاد ترس است

دفتر آبرام پیلی، جانشین فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران با اشاره به اخبار منتشر شده از بازداشت و فشار به خانواده‌های قربانیان جمهوری اسلامی، «تلاش آشکار برای ایجاد ترس در بین ایرانیان مخالف» را محکوم کرد.

در حساب رسمی آقای پیلی در شبکه اجتماعی «اکس» آمده: «به دنبال دریافت گزارش‌هایی مبنی بر سرکوب و ارعاب خانواده‌های معترضان کشته شده، این تلاش آشکار برای ایجاد ترس در بین ایرانیانی که پیش از سالگرد درگذشت مهسا امینی چیزهای زیادی را از دست داده‌اند، محکوم می‌کنیم.»

در هفته‌های گذشته و در آستانه سالگرد کشته شدن مهسا امینی، شمار زیادی از خانواد‌ه‌های دادخواه کشته‌شدگان اعتراضات سال گذشته، توسط نهادهای حکومتی بازداشت، بازخواست یا تهدید شده‌اند.

در ادامه فشارها بر خانواده‌های دادخواه در آستانه سالگرد کشته شدن مهسا امینی، برخی منابع خبری گزارش دادند که فرهاد زارع، برادر دادخواه میلاد زارع که در جریان سرکوب اعتراضات سراسری نیمه دوم ۱۴۰۱ در بابل کشته شد، بازداشت شده است.

میلاد زارع، معترض ۲۵ ساله اهل بابل در استان مازندران، روز ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در جریان سرکوب اعتراضات سراسری پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، با شلیک گلوله از پشت سر کشته شد.

موج بازداشت خانواده‌های دادخواه، با نزدیک شدن به سالگرد کشته شدن مهسا امینی و احتمال از سرگیری اعتراضات که حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، نسبت به آن ابراز نگرانی کرده است، در شهرهای مختلف ایران جریان دارد.

هشت روز از بازداشت ماشالله کرمی، پدر دادخواه محمدمهدی کرمی، معترض اعدام‌شده در کرج و نیز وکیل او می‌گذرد.

به گفته یکی از بستگان حنانه کیا، در روزهای گذشته وحید کیا، معصومه آذری، هلیا کیا، و امیر کیا، چهار عضو خانواده این معترض کشته شده در مازندران بازداشت شده‌اند.

روز هفتم شهریور نیز، فاطمه حیدری، خواهر جواد حیدری، معترض کشته شده در قزوین، از فشار بر خانواده‌اش در آستانه سالگرد جان باختن او خبر داد و گفت که فرانک کریمی، همسر برادر دیگرش محمد را از کار اخراج کرده‌اند.

همچنین، در روزهای پیشین، شماری از اعضای خانواده‌های دادخواهان از جمله کوروش وزیری و نسرین علیزاده، همسر و خواهر شیرین علیزاده در اصفهان، فرامرز براهویی برادر اسماعیل براهویی در سیستان و بلوچستان، شرمین حبیبی همسر فریدون محمودی در کردستان، و مهسا یزدانی مادر محمدجواد زاهدی در مازندران بازداشت شده‌اند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۳۱ اگوست ۲۰۲۳