اکسیوس: تشکیلات خودگردان فلسطینی خواسته‌های خود را برای توافق اسرائیل و عربستان به ریاض ارائه داد

شش منبع مطلع اسرائیلی و آمریکایی به وبسایت اکسیوس گفته‌اند، تشکیلات خودگردان فلسطینی فهرستی از خواسته‌های خود را در خصوص توافق احتمالی عربستان و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط به ریاض داده است.

طبق این گزارش، تشکیلات خودگردان فلسطینی خواستار افزایش قلمروی کنترل خود بر بخش‌های معینی از کرانه باختری وهمچنین بازگشایی کنسولگری آمریکا در بیت‌المقدس (اورشلیم) شده است.

اکسیوس می‌گوید، تشکیلات خودگردان اوایل سال جاری فهرستی از خواسته‌های خود را در اختیار عربستان سعودی قرار داد و این می‌تواند نشانه چرخش در رویکرد رهبری این تشکیلات در قبال عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان باشد.

این گزارش می‌افزاید٬ محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان و دستیارانش تصمیم گرفته‌اند رویکردی عمل‌گرایانه به مذاکرات تحت رهبری آمریکا اتخاذ کنند که احتمالا به عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان منجر خواهد شد. از طرف دیگر، این تشکیلات از رویارویی با ریاض پرهیز کرده و از این موقعیت برای دست آوردن امتیاز بیشتر استفاده خواهد کرد.

این در حالی است که تشکیلات خودگردان فلسطینی عادی‌سازی روابط بحرین و امارات متحده عربی با اسرائیل در سال ۲۰۲۰ را «خیانت» به آرمان مردم فلسطین خوانده بود. عادی‌سازی روابط این دو کشور با اسرائیل به ابتکار دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، صورت گرفت.

اکسیوس می‌گوید، در صورت مخالفت قاطع تشکیلات خودگردان فلسطینی با توافق احتمالی عربستان و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط، عربستان سعودی برای جلب حمایت داخلی و سراسر جهان عرب با دشواری مواجه خواهد شد.

منابع مطلع اسرائیلی و آمریکایی گفته‌اند، حسین الشیخ، مشاور ارشد محمود عباس که مسئولیت رایزنی‌ها با عربستان را بر عهده دارد، سه ماه پیش در دیدار با مساعد بن محمد ایبان، مشاور امنیت ملی عربستان سعودی خواسته‌های این تشکیلات را در اختیارش گذاشت.

طبق این گزارش، تشکیلات خودگردان فلسطینی خواستار موافقت اسرائیل با تغییر وضعیت بخش‌‌هایی از منطقه «سی» در کرانه باختری است که هم‌اکنون تحت کنترل کامل اسرائیل قرار دارد. این نهاد فلسطینی خواستار آن است که وضعیت منطقه «سی» همانند وضعیت منطقه «بی» شود که در آن کنترل مسائل امنیتی در دست اسرائیل و کنترل مسائل شهری در دست تشکیلات خودگردان است.

چنین اقدامی قلمرو کنترل تشکیلات فلسطینی در کرانه باختری را گسترش می‌دهد و مناطق فلسطینی توسعه پیدا خواهند کرد.

اکسیوس می‌گوید، تشکیلات فلسطینی همچنین خواستار بازگشایی کنسولگری آمریکا در اورشلیم (بیت المقدس) است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸، با تغییر سیاست ۷۰ ساله آمریکا، و پس از به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان «پایتخت اسرائیل»، اقدام به گشایش سفارت در این شهر کرد. آمریکا در مارس ۲۰۱۹ کنسولگری خود در اورشلیم را تعطلیل کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در آغاز روی کار آمدن خود وعده داده بود که کنسولگری آمریکا در اورشلیم را بازگشایی خواهد کرد. اما تاکنون این کنسولگری همچنان بسته مانده است.

اکسیوس همچنین می‌گوید فلسطینی‌ها خواستار ایجاد کنسولگری عربستان در اورشلیم هستند.

دولت عربستان روز شنبه اعلام کرد اختیارات دیپلماتیک نایف السدیری، سفیر سعودی در اردن را گسترش داده و او سفیر عربستان در اراضی فلسطینی و کنسول سعودی در شرق بیت‌المقدس خواهد بود. قرار است او استوارنامه خود را در آینده نزدیک به محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی ارائه کند.

در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی در خصوص مذاکرات بین آمریکا و عربستان بر سر مسائل مختلف از جمله عادی‌سازی روابط بین عربستان و اسرائیل منتشر شده است.

اکسیوس هفته گزارش داد که دولت جو بایدن اخیرا به مقام‌های اسرائیلی اعلام کرد که هر گونه معامله کلان احتمالی با ریاض از جمله عادی‌سازی اسرائیل و عربستان باید شامل اعطای امتیازات قابل توجه به فلسطینی‌ها باشد.

عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان می‌تواند یک دستاورد تاریخی برای سیاست خارجی دولت جو بایدن محسوب شود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳۱ اگوست ۲۰۲۳