تعرض جنسی سریالی به نوجوانان در مدارس فوتبال؛ بازداشت یک آزارگر دیگر در تهران

روزنامه اعتماد در گزارشی از برگزاری جلسه دادرسی در دادگاه کیفری استان تهران علیه یک مربی فوتبال که متهم به آزار ‌و اذیت جنسی ۹ پسر نوجوان در مدارس فوتبال است خبر داد. متهم که مدتی فراری بود، در ابتدا سعی کرد خود را بی‌گناه نشان دهد، اما وقتی فیلم‌های آزار و اذیت‌های او پیدا شد، اتهام را قبول کرد.

پیش از این نیز طی سال‌های اخیر بارها خبر تعرض یا تجاوز جنسی برخی از صاحبان مدارس فوتبال و مربیان تیم‌های پایه به کودکان و نوجوانان در ایران منتشر شده بود، اما هیچ‌گاه خبری درباره صدور حکم زندان علیه این افراد رسانه‌ای نشده است.

اکنون در گزارش اعتماد آمده است که یک مربی مرد ۴۰ ساله، نوجوانان را به بهانه‌های مختلف به خانه خود می‌برد و ضمن آزار جنسی آنان، از این لحظات فیلم‌برداری می‌کرد. نخستین شکایت علیه این فرد نزدیک به یک سال قبل ثبت شده بود، اما او مدتی را در استان‌های شمالی ایران متواری بود.

ماجرا از آن‌جا افشا شد که پدر یکی از بازیکنان نوجوان پس از تغییر رفتار محسوس فرزندش و اصرار به شنیدن حقیقت از زبان فرزندش، متوجه می‌شود که در مدرسه فوتبال به او تعرض شده است و از بچه‌ها فیلم گرفته‌اند.

اعتماد به نقل از پدر این نوجوان، نوشته است: «مدتی قبل پسرم را در یک مدرسه فوتبال ثبت‌نام کردم. من همه چیز را بررسی کردم و کارت مربیگری مرد ۴۰ ساله را که مربی بچه‌ها بود دیدم. چند ماهی از حضور پسرم در مدرسه فوتبال گذشته بود که متوجه تغییر رفتار او شدیم. به‌شدت پرخاشگر و گوشه‌گیر شده بود. غذا نمی‌خورد و شب‌ها از خواب می‌پرید. من و مادرش متوجه شدیم اتفاقی برای این بچه افتاده است. خیلی سعی کردیم متوجه شویم چه شده است. من حتی مدت‌ها پسرم را همه جا با خودم بردم که شاید حرفی بزند، اما حرف نزد تا اینکه گفت دیگر نمی‌خواهد فوتبال را ادامه دهد. آنجا بود که فهمیدم اتفاقی در مدرسه فوتبال برای او افتاده است. بعد از کلی کلنجار رفتن با پسرم متوجه شدم در مدرسه فوتبال به او تعرض شده و از بچه‌ها فیلم گرفته شده است.»

با شکایت این مرد، تحقیقات ماموران آغاز شد و وقتی برای بازداشت مربی فوتبال اقدام کردند، متوجه شدند او فرار کرده است، اما پلیس پی برد که این مرد قربانیان دیگری هم دارد. هشت پدر دیگر شکایت‌های مشابهی از همان مدرسه فوتبال مطرح کردند و خواستار رسیدگی شدند.

مدتی بعد ماموران رد مرد کودک‌آزار را در یکی از شهرهای شمالی کشور یافتند و او را در مخفیگاهش بازداشت کردند. پسران نوجوان همگی مربی فوتبال را شناسایی کردند و گفتند او آن‌ها را وادار می‌کرد تا «کارهای غیراخلاقی بکنند و فیلم تهیه می‌کرد.»

در جلسه بازجویی نیز تعدادی از شاکیان با فرزندانشان در جلسه حاضر شدند و آنچه اتفاق افتاده بود، از زبان بچه‌ها بازگو شد. سپس متهم در جایگاه حاضر شد و گفته‌های پسران نوجوان را رد کرد و مدعی شد کاری نکرده است، اما وقتی فیلم‌ها را به او نشان دادند، مجبور شد اتهام را قبول کند.

تایید گزارش ایندیپندنت فارسی درباره تجاوز سریالی در کوهدشت؛ والدین کودکان مجبور شدند شکایتشان را پس بگیرند
آزار ‌و ‌اذیت جنسی پسران نوجوان در مدارس، به‌ویژه مدارس فوتبال، اتفاقی تکراری در ایران است و پیش از این افرادی همچون ناصر فریادشیران، مربی فوتبال یا مسعود شجاعی و مهدی مهدوی‌کیا، از بازیکنان اسبق تیم ملی فوتبال ایران نیز وقوع چنین اتفاق‌های سریالی در برخی از مدارس فوتبال را تایید و خواستار مقابله با آن شده بودند.

به‌طور مثال در سال ۱۳۹۰ ناصر فریاد شیران، از مربیان با سابقه فوتبال ایران در رده‌های پایه، با ذکر مواردی در مصاحبه با روزنامه روزگار افشا کرده بود که «در برخی مدارس فوتبال تهران، از خانواده‌ها و بچه‌ها سوءاستفاده جنسی می‌کنند.»

او گفته بود: «شما به تپه‌های داوودیه که سر بزنید، خیلی چیزها را متوجه می‌شوید. نه‌تنها کودکان مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند، بلکه از مادران برخی از آن‌ها نیز با وعده انتقال فرزاندانشان به تیم‌های حرفه‌ای سوءاستفاده شده است.»

معضلی که سال‌هاست به رسانه‌ها راه یافته، اما اراده کافی برای برخورد قانونی با آزارگران و حمایت از آزاردیدگان در نظام قضایی ایران مشاهده نشده است.

در آخرین مورد بهمن‌ماه سال گذشته، گزارش‌هایی از آزار ۱۵ نوجوان فوتبالیست در یکی از مدارس فوتبال شهر مشهد در رسانه‌ها منتشر شده بود.

به گزارش خبرگزاری‌های داخل ایران، «خانواده‌ها پس از تغییر رفتار فرزندانشان و پیگیری و بررسی محتوای گوشی تلفن همراه بازیکنان، متوجه می‌شوند که مربی این باشگاه آن‌ها را مورد آزار و اذیت قرار داده است و این نونهالان از ترس بازگو شدن این موضوع تحت فشار روحی و روانی قرار داشتند.»

این پرونده علی‌رغم جنجال بسیار، با تلاش مقام‌های مختلف مسکوت ماند و مشمول گذر زمان شد، اما در نهایت علی‌رغم تمامی انکارها و تکذیب‌ها و با پیگری والدین نوجوانان آزار‌دیده، یک مربی متخلف در پرونده مدرسه فوتبال مشهد بازداشت شد، برای یکی از مسئولان اداره ورزش مشهد قرار تامین صادر شد و دو خبرنگار هم که در این ماجرا دست به افشاگری زده بودند، از فعالیت رسانه‌ای منع شدند. هنوز درباره سرنوشت مربی متخلف و مسئول اداره ورزش مشهد و همچنین رای قطعی صادرشده از دادگاه، خبری منتشر نشده است.

همچنین مرداد ۱۳۸۹ نیز خبر آزار جنسی نونهالان و نوجوانان حاضر در ورزشگاه مرغوبکار تهران به‌وسیله مربیان رده‌های پایه باشگاه استقلال تهران در رسانه‌ها بازتاب داده شد، اما در نهایت با تکذیب مسئولان این باشگاه و بدون بررسی قضایی، پرونده مختومه اعلام شد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۲ سپتامبر ۲۰۲۳