اظهارات متناقض درباره علت جان‌باختن جواد روحی؛ پیش از تحویل جسد از خانواده «تعهد» گرفتند

سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید مقامات جمهوری اسلامی پیش از تحویل جسد جواد روحی از خانواده «تعهد گرفتند» و اظهارات آنها درباره علت مرگ این زندانی سیاسی متناقض است.

سازمان حقوق بشر ایران روز شنبه ۱۱ شهریور به نقل از منبع مطلع خود گفت در حالی که علت جان باختن جواد روحی در برگه پزشکی قانونی «ایست قلبی» ذکر شده، اما مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «به صورت شفاهی» علت مرگ این معترض زندانی را «سکته مغزی» اعلام کرده‌اند.

در این حال، میزان، رسانه وابسته به قوه قضاییه پیش از این گفته که جواد روحی در زندان «تشنج» کرده بود.

همزمان، صالح نیکبخت، وکیل شناخته‌شده دادگستری، با تأکید بر این که این واقعه برای شماری از موکل‌های او نیز رخ داده، گفته «دورا دور» پرونده جواد روحی را دنبال می‌کند، اما با توجه به این که وکیل این زندانی سیاسی جان باخته در زندان نیست، نمی‌تواند «وارد جزئیات پرونده» شود.

به گزارش روزنامه هم‌میهن، نیکبخت افزوده است «نمی‌خواهم بگویم که شخص خاص اعم از حقیقی یا حقوقی مسئول این مرگ‌های نابهنگام است»، اما «بر اساس قوانین» و با وجود این که حکم اولیه «سه بار اعدام» برای او در دیوان عالی جمهوری اسلامی نقض شده بود، «باید بازداشت موقت جواد به قرار خفیف‌تری تبدیل می‌شد.»

پیکر جواد روحی با حضور مأموران جمهوری اسلامی به طور شبانه در روستای کلیکان آمل به خاک سپرده شده است.

جواد روحی، معترض اهل آمل که در ارتباط با اعتراضات نیمه دوم سال ۱۴۰۱ در نوشهر بازداشت و به سه بار اعدام محکوم شده بود، بامداد پنج‌شنبه پس از انتقال از زندان به بیمارستان، جان باخت.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی ادعا کرد جواد روحی «به دلیل تشنج» به بیمارستان شهید بهشتی نوشهر منتقل شد و «فوت کرد» اما مخالفان و شمار زیادی از کاربران در رسانه‌های اجتماعی می‌گویند او در زندان نوشهر کشته شده است.

از جمله مهرزاد زارعی که پسرش آراد یکی از ۱۷۶ سرنشین کشته شده در واقعه شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراینی بود، در توییتی نوشته است: «جواد روحی را کشتند، ۱۳۳۳ روز پیش هم آراد مرا کشتند. همه با هم برای سرنگونی رژیم جنایت کار اسلامی کنار هم می‌ایستیم.»

آرش صادقی، کنشگر مدافع حقوق بشر، با اشاره به نقض حکم سه بار اعدام برای جواد روحی، تأکید کرد که با گذشت «۱۰۰ روز»، مقامات قضایی پرونده او را به «شعبه هم‌عرض برای رسیدگی مجدد» نفرستاده بودند، و «فشار حکم اعدام، ۱۰۰ روز انتظار» و «بلاتکلیفی، مرگی تدریجی را برای او رقم زد.»

ریما شیرمحمدی، یکی از کاربران توییتر نیز با تأکید بر این که «اگر این یک قتل عامدانه نیست، پس چه نامی می‌توان بر آن گذاشت؟» نوشت: «حکم سه بار اعدام جواد روحی در دیوان نقض شده بود و طبق قوانین خود جمهوری اسلامی وی می‌توانست با وثیقه و برای طی مراحل درمانی‌اش به خارج از زندان منتقل شود. اما او را در شرایطی که شش ماه پیش هم به خاطر مشکلات اعصاب و روان در بیمارستان بستری شده بود، همچنان در زندان نگه داشتند. یعنی عامدانه اجازه درمان نه در زندان و نه در خارج از زندان به او داده نشد.»

پگاه بنی‌هاشمی، حقوقدان، در گفت‌وگو با صدای آمریکا تأکید کرده که اعتراف قوه قضاییه به این که جواد روحی تشنج کرده بود، یعنی زندانی بودنش خلاف قانون بود.

همچنین، حمیدرضا تقی‌پور نیز به بخش فارسی صدای آمریکا گفته که جواد روحی بر اثر شکنجه‌های جسمی و روحی در زندان کشته شده است.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای خواستار برگزاری «تحقیق و تفحص» و انجام «تحقیقات مستقل» درباره علت مرگ این زندانی سیاسی شد.

سازمان حقوق بشر ایران نیز خواهان «تحقیق مستقل» درباره علت مرگ جواد روحی توسط «کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل» شده و مدیر آن، محمود امیری‌مقدم، گفته که جان باختن این زندانی سیاسی «باید به عنوان یک مرگ فراقضایی» توسط این کمیته بررسی شود.

یک حقوق‌دان و یک فعال حقوق‌ بشر به صدای آمریکا گفته‌اند که جان باختن جواد روحی در زندان جمهوری اسلامی، یک قتل دولتی و با برنامه‌ریزی قبلی است.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در زمینه جان‌باختن جواد روحی در زندان جمهوری اسلامی به صدای آمریکا گفت: «ما از مرگ جواد روحی و گزارشهایی مبنی بر شکنجه او وحشت‌زده‌ایم.»

این سخنگو در پاسخی مکتوب به بخش فارسی صدای آمریکا با اشاره به «گزارش‌های دلخراش» از «بی‌توجهی و شکنجه» جواد روحی هنگام بازداشت افزود: مرگ جواد روحی به عنوان جدیدترین نمونه از تلاش‌های جمهوری اسلامی برای «ایجاد ترس» در میان مردم ایران و «سرکوب هر‌گونه مخالفت» است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۲ سپتامبر ۲۰۲۳