قیمت نفت به بالاترین میزان طی شش ماه گذشته اوج گرفت

در پی افزایش گمانه‌زنی‌ها از تمدید کاهش تولید نفت عربستان تا نیمه پاییز، قیمت نفت در بازارهای جهانی به بالاترین میزان طی شش ماه گذشته رسید.

عربستان طی چند ماه گذشته علاوه بر توافق اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه برای کاهش تولید نفت، به صورت داوطلبانه تولید روزانه نفت خود را یک میلیون بشکه دیگر کاهش داده و انتظار می‌رود این کاهش را برای ماه اکتبر نیز تمدید کند.

الکساندر نواک، نخست‌وزیر روسیه، نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد این کشور در نظر دارد در ماه سپتامبر تولید خود را کاهش دهد.

قیمت نفت شاخص برنت روز جمعه ۱۰ اردیبهشت تحت تأثیر سیاست‌های روسیه و عربستان با رشدی نزدیک دو درصدی به ۸۸ دلار و ۵۳ سنت رسید که بالاترین میزان از ۲۷ ژانویه امسال است.

قیمت نفت شاخص وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز به ۸۵ دلار و ۵۴ سنت رسیده که بالاترین رقم از ۱۶ نوامبر پارسال است.

تنها طی یک هفته گذشته قیمت نفت برنت حدود پنج درصد، و قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت بیش از هفت درصد جهش داشته است.

خبرگزاری رویترز از قول تحلیلگران گزارش داده که تقاضا در آمریکا برای نفت بالاست و وضعیت رکود در منطقه یورو نیز بهتر شده، اما هنوز وضعیت تقاضای نفت چین مشخص نیست و تا زمانی که مصرف نفت چین افزایش چشمگیری نداشته باشد، نگرانی از اوج‌گیری قیمت نفت وجود ندارد.

قیمت‌های جهانی نفت در سال گذشته به خاطر تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و تحریم‌های غرب علیه کرملین اوج گرفت و در بازه‌هایی به بالای ۱۳۰ دلار رسید؛ به طوری که درآمدهای کشورهای عضو اوپک در سال گذشته میلادی نزدیک ۵۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ اوج گرفت. اما طی سال جاری متوسط قیمت‌های جهانی نفت حدود ۸۰ دلار بوده است.

در پی شکست اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه برای کاهش بیشتر تولید نفت در ماه ژوئن، عربستان بصورت داوطلبانه و یکجانبه تصمیم گرفت تا تولید نفت خود را روزانه یک میلیون بشکه کاهش دهد و این کاهش برای ماه جاری نیز ادامه خواهد داشت.

انتظار می‌رود عربستان برای بالا نگه داشتن قیمت نفت، کاهش داوطلبانه تولید نفت خود را برای ماه اکتبر نیز تمدید کند.

رویترز روز پنج‌شنبه گزارش داده بود که تولید نفت اوپک در ماه گذشته برای اولین بار از فوریه ۲۰۲۳، رشد داشته است.

بر اساس این گزارش تولید روزانه نفت اوپک در ماه اوت ۲۷ میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه بوده که ۲۲۰ هزار بشکه بیشتر از ماه ژوئیه است. علت این امر، رشد تولید نفت ایران و گذشتن از مرز ۳.۱ میلیون بشکه در روز بوده که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۸ است.

صادرات نفت ایران نیز به نزدیک ۲ میلیون بشکه اوج گرفته است.

با این حال، رشد تولید نفت ایران به اندازه‌ای نبوده که مانع افزایش قیمت‌های جهانی نفت شود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۲ سپتامبر ۲۰۲۳