تایمز اسرائیل: هیات آمریکایی در راستای هدف‌ «عادی‌سازی روابط» به عربستان سعودی می‌رود

تایمز اسرائیل به نقل از مقامات آمریکایی، اسرائیلی و فلسطینی که نام آنها را فاش نکرد، گزارش داد که در هفته جاری تیمی از مقامات برجسته آمریکایی از وزارت خارجه و کاخ سفید در تلاش برای پیشبرد هدف دولت بایدن برای «عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل» به ریاض سفر می‌کنند.

براساس این گزارش برت مک‌گرک، فرستاده کاخ سفید در امور خاورمیانه و باربارا لیف، دستیار وزارت امور خارجه امریکا در خاور نزدیک یک ماه پس از جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت بایدن به عربستان سعودی سفر می‌کنند. این گزارش می‌گوید که سالیوان نیز با هدف مشابهی به ریاض رفته بود. آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا هم اخیرا در ماه ژوئن به ریاض سفر کرده بود. سفری که تایمز اسرائیل ادعا می‌کند با همین هدف انجام شده بود.

سفر مک‌گرک و لیف همزمان با حضور هیاتی فلسطینی به ریاست حسین الشیخ، مشاور عالی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در عربستان سعودی است. اکسیوس می‌گوید که باربارا لیف هفته گذشته نیز با مقامات فلسطینی در امان پایتخت اردن دیدار کرده بود. براساس این گزارش آنها در دیدار با لیف خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل شده بودند.

پیش‌تر گزارش‌هایی درباره برخی خواسته‌های این تشکیلات در چارچوب هدف دولت بایدن برای «عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی» منتشر شده بود.

عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی یک هدف بلندپروازانه در دولت بایدن است که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری به یک دستاورد در خاورمیانه می‌اندیشد. اما مقامات عربستان بارها اعلام کرده‌اند که حل مساله فلسطین پیش‌شرط هرگونه پیشرفت در این زمینه است.

تایمز اسرائیل می‌گوید که وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید و سفارت عربستان در واشینگتن به درخواست برای اظهارنظر درباره اطلاعات گزارشی که منتشر شده پاسخ نداده‌اند.

آی۲۴ نیز به نقل از تایمز اسرائیل خبر همزمانی سفر هیات فلسطینی و آمریکایی به ریاض را منعکس کرده است.

اکسیوس نیز مدعی شده است که هیاتی از مشاوران عالی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای یک «ابرتوافق» با فلسطینی‌ها راهی ریاض می‌شوند.

اکسیوس می‌گوید که مک‌گرک در ریاض با مقامات فلسطینی دیدار خواهد کرد تا به یک ابرتوافق در زمینه روابط عربستان سعودی و اسرائیل دست یابد.

اکسیوس این خبر را به نقل از چهار مقام آمریکایی و فلسطینی منتشر کرد که نام آنها را آشکار نکرده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۴ سپتامبر ۲۰۲۳