ادامه ارعاب خانواده‌های معترضان کشته شده؛ محاکمه خواهر مجید کاظمی، احضار اعضای خانواده عرفان خزایی

وکیل خانواده مجید کاظمی اعلام کرد که سمیه کاظمی خواهر این معترض اعدام شده در اصفهان، روز دوشنبه در دادگاه شهر برخوار استان اصفهان محاکمه خواهد شد.

همزمان با ادامه بازداشت شماری از خانواده‌های دادخواه در شهرهای مختلف، نیروهای وزارت اطلاعات اقدام به «احضار تلفنی» چهار عضو خانواده عرفان خزایی، معترض کشته شده در شهریار، کردند.

سمیه کاظمی یک روز پس از اعدام برادرش مجید کاظمی و در جریان فشارهای دستگاه‌های امنیتی به این خانواده، بازداشت شده بود. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی همچنین پس از اعدام مجید کاظمی در ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری، دو برادر او را برای چند روز بازداشت کرده بودند.

حسین تاج، وکیل خانواده مجید کاظمی روز شنبه ۱۸ شهریور ماه به سایت خبری روزنامه شرق درباره آخرین وضعیت پرونده تشکیل شده برای خواهر این معترض اعدام شده، گفت: «جلسه رسیدگی به اتهام خانم کاظمی قرار است روز دوشنبه هفته جاری، ۲۰ شهریور، در دادگاه کیفری ۲ شهرستان برخوار استان اصفهان برگزار شود.»

این وکیل افزود که «سمیه کاظمی، خواهر مجید کاظمی، یک نوبت بازداشت و سپس با قرار کفالت و تا زمان تشکیل جلسه رسیدگی در دادگاه، از زندان آزاد شده بود.»

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی جمعه ۲۹ اردیبهشت ماه مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی، سه معترض بازداشت شده در جریان اعتراضات آبان ۱۴۰۱ را به ادعای دخالت در درگیری‌های محله «خانه اصفهان»، بدون دسترسی به دادرسی عادلانه و با وجود مخالفت‌های عمومی، اعتراض وکلا، حقوقدانان و نهادهای حقوق بشری، اعدام کرد.

محسن برهانی، وکیل و حقوقدان پس از اجرای حکم اعدام این سه معترض، با رد اتهام «محاربه» که قوه قضائیه به استناد آن اقدام به صدور و اجرای حکم اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی کرده است، نوشت که این سه جوان حتی بر اساس قوانین فعلی جمهوری اسلامی نیز «مستحق مرگ نبودند.»

دستگاه‌های قضائی و امنیتی جمهوری اسلامی اما پس از اعدام این سه معترض در اصفهان، خانواده‌های آنها را به شدت تحت فشار قرار دادند.

محمد هاشمی، پسرخاله مجید کاظمی، روز یک‌شنبه ۳۱ اردیبهشت، در توییتی اعلام کرد که «ماموران امنیتی به منزل مجید کاظمی حمله کردند و بعد از ضرب و‌شتم برادران و پدر و مادر او، دو‌ برادر مجید» را بازداشت کردند و در ادامه سمیه کاظمی، خواهر مجید، را نیز به دلیل پیگیری سرنوشت برادرانش، بازداشت کردند.

امیر کاظمی، پسر عموی مجید کاظمی، روز دوشنبه اول خرداد ماه به رادیو فردا گفت که بازداشت این سه عضو این خانواده به خاطر «جلوگیری از برگزاری مراسم ختم برای مجید کاظمی» صورت گرفته است.

مقام‌های قضائی و امنیتی جمهوری اسلامی در آن زمان، درباره این فشارها و بازداشت اعضای خانواده این معترض اعدام شده توضیحی ارائه نکردند اما اکنون، حسین تاج، وکیل خانواده مجید کاظمی، از «تشکیل پرونده» برای سمیه کاظمی و محاکمه او به اتهام «اخلال در نظم عمومی» خبر است.

ادامه بازداشت خانواده‌های معترضان کشته شده؛ احضار تلفنی خانواده عرفان خزائی

در همین حال فشارها بر خانواده‌های دادخواه معترضان کشته شده دیگر به اشکال مختلف از جمله بازداشت و احضار ادامه دارد و شامگاه جمعه یزدان خزایی، برادر عرفان خزایی معترض کشته شده در شهریار، از احضار تلفنی خود، برادر، همسر برادر و همچنین پدرش به «اطلاعات» خبر داد.

یزدان خزایی در استوری صفحه اینستاگرام خود با انتشار تصویری از مشخصات ثبت شده «تماس تلفنی ناشناس» نیروهای وزارت اطلاعات با خود، تاکید کرد که خودش و سه عضو دیگر خانواده دادخواه عرفان خزایی برای روز یک‌شنبه ۱۹ شهریور به اطلاعات احضار شده‌اند.

برادر عرفان خزایی در ادامه نوشت: خودم می‌دانم که این حق را دارم که نروم مگر اینکه احضاریه کتبی ارسال شود» اما چون در این تماس گفتند که می‌خواهند در مورد موضوع مهمی صحبت کنند، قبول کردم و امیدوارم قانلی که به عرفان شلیک کرد را پیدا کرده باشند.»

عرفان خزایی معترض ۳۰ ساله اهل کنگاور استان کرمانشاه و ساکن شهریار در استان تهران روز ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۱ در آغازین روزهای اعتراضات زن، زندگی، آزادی با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد.

به گفته احسان خزایی، در جریان تظاهرات مردم شهریار، نیروهای حکومتی با شلیک گلوله جنگی به گردن عرفان آنهم از فاصله کمتر از ده متری، او را کشتند.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی در آستانه «سالگرد مهسا امینی و آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی» بر شدت اعمال فشار و بازداشت اعضای خانواده‌های دادخواه معترضان کشته شده در شهرهای مختلف ایران افزوده‌اند تا آنجا که فقط طی یک ماه اخیر دست‌کم ۲۱ تن از اعضای خانواده‌های دادخواه در شهرهای مختلف چندین استان بازداشت شده‌اند.

امید قدیمی برادر فواد قدیمی در دیواندره، فرزاد معظمی گودرزی از اعضای خانواده رضا معظمی گودرزی معترض کشته شده در اعتراضات آبان ۹۸ در بروجرد، نسرین علیزاده خواهر و محمد (کوروش) وزیری همسر شیرین علیزاده در اصفهان، ماشاالله کرمی پدر محمدمهدی کرمی معترض اعدام شده در کرج، مهسا یزدانی مادر دادخواه محمدجواد زاهدی در ساری، رضا ببرنژاد برادر دادخواه مهدی ببرنژاد در قوچان، از جمله اعضای خانواده‌های دادخواه بازداشت شده هستند.

نیروهای امنیتی همچنین میثم محمدیان و سعادت مختاری، خواهرزاده و پسر عموی جمشید مختاری معترض کشته شده در جونقان استان چهارمحال و بختیاری را بازداشت کرده‌اند.

فرزانه بزره‌کار مادر دادخواه عرفان رضایی و همچنین چهار عضو خانواده دادخواه حنانه کیا نوشهر مازندران بازداشت شده‌ند که شامل هلیا کیا خواهر شانزده ساله و وحید کیا و معصومه آذری، پدر و مادر دادخواه حنانه کیا، و امیر کیا نامزد این معترض کشته شده است.

احمد حسن‌زاده و سولماز حسن‌زاده، پدر و خواهر دادخواه محمد حسن‌زاده معترض کشته شده در شهر بوکان و همچنین صفا عائلی، دایی مهسا(ژینا) امینی، از دیگر اعضای خانواده دادخواه هستند که طی روزهای اخیر به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

مهسا بصیر توانا خواهر دادخواه مهران بصیر توانا در شهر فومن استان گیلان، فرهاد و رضا زارع برادران دادخواه میلاد زارع در شهر بابل، فرامرز آبیل نوجوان ۱۵ ساله و برادر اسماعیل آبیل (براهویی) از کشته شدگان «جمعه خونین زاهدان» نیز برای چند روز بازداشت شده بودند.

مقام‌های قضائی و امنیتی جمهوری اسلامی از ارائه هرگونه توضیحی درباره دلیل بازداشت و وضعیت اعضای خانواده‌های دادخواه معترضان کشته شده امتناع کرده‌اند.

علاوه بر این حسن درافتاده و ماردین درافتاده پدر و برادر کومار درافتاده، شرمین حبیبی همسر فریدون محمودی، عبدالله ابوبکری‌ پدر زانیار ابوبکری، شهروز حسین‌پوری برادر آزاد حسین‌پوری نیز از جمله خانواده‌های دادخواه معترضان کشته شده هستند که بنابر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان در شهرهای دیواندره، پیرانشهر، سقز، بوکان و مهاباد «مورد احضار، تهدید یا بازداشت» قرار گرفته‌اند.

پیشتر نیز سایت حقوق بشری هه‌نگاو گزارش داده بود که دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی از ابتدای سال ١۴٠٢ اوایل شهریور ماه «دست‌کم ۷۰ تن از اعضای خانواده‌های دادخواه» را در شهرهای مختلف بازداشت کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۳