کی‌یف حمله بزرگ پهپادهای شاهد رژیم ایران را متوقف کرد

مقامات اوکراینی می‌گویند در بامداد امروز مورد حمله پهپادهای شاهد ساخت ایران از سوی روسیه قرار گرفته‌اند و موفق شده‌اند این حملات را متوقف کنند.

براساس این خبر قطعات پهپادهای منفجر شده در آسمان بر روی چندین منطقه سقوط کرده اما تاکنون تلفات جانی گزارش نشده است.

پهپادهای شاهد، ساخت ایران هستند و روسیه در جنگ اوکراین، علیه کی‌یف از آنها استفاده می‌کند با این حال مقامات ایرانی هر گونه دخالت در جنگ اوکراین را تکذیب می‌کنند.

گزارش‌ها می‌گوید که حداقل ۱۰ انفجار در کی‌یف شنیده شده و آژیرهای حمله هوایی به صدا در آمده و مردم به پناهگاه‌ها رفته بودند که با پایان حملات به خانه‌های خود بازگشتند.

سرهی پوپکو، رئیس اداره نظامی کی‌یف گفت که قطعات فروریخته پهپادها، باعث آتش سوزی در یک ساختمان مسکونی شد که با تلاش آتش‌نشان سریعا حریق کنترل گردید.

به گفته مقامات محلی کی‌یف تمام مناطقی که در حمله امروز صبح دچار آسیب شده‌اند در مرکز شهر یا نزدیک به آن هستند.

سیستم دفاع هوایی کی‌یف اعلام کرده که تمامی پهپادها و موشک‌های روسیه را سرنگون کرده است. آقای پوپکو گفت که حدود ۲۰ پهپاد تهاجمی شاهد ساخت ایران، روز یکشنبه سرنگون شده است. او گفت که آنها به صورت گروهی از چند جهت به سمت کی‌یف پرواز کرده بودند.

به گفته وی بیشتر قطعات پهپادهای منهدم شده در زمین‌های باز سقوط کرده‌اند، اما برخی از آنها بر روی خودروها و کابل‌های اتوبوس‌های برقی ریخته و به آنها آسیب زده‌اند.

مقامات شهری گفتند که قطعات هواپیماهای بدون سرنشین منهدم شده در چندین بخش شهر کی‌یف سقوط کرده است

در همین حال، روسیه نیز می‌گوید که هشت پهپاد پرتاب شده توسط اوکراین را بر فراز دریای سیاه در نزدیکی شبه جزیره کریمه منهدم کرده است.

پیش از این پهپادهایی که گفته می‌شود از سوی اوکراین به عمق خاک روسیه از جمله شهر مسکو پرواز کرده بودند، اخیرا هواپیماها را در یک پایگاه هوایی نظامی در پسکوف هدف قرار داده‌اند.

اما مقامات اوکراینی به طور کلی دخالت در چنین حملاتی را نه تایید و نه رد می‌کنند.

رستم عمروف، وزیر دفاع جدید اوکراین از متحدان غربی خواسته است که مسیر خود را در تامین تسلیحات تا پیروزی این کشور در جنگ ادامه دهند.

او گفت: «ما از همه حمایت‌های ارائه شده سپاسگزاریم … ما به سلاح‌های سنگین بیشتری امروز و در حال حاضر نیاز داریم.»

آقای عمروف گفت:‌ «جنگجویان اوکراینی امروز جان خود را برای ارزش‌های اصلی دموکراسی و آزادی فدا می‌کنند» و «آنها به حمایت از جانب شما نیاز دارند».

برگفته ای از سایت بی بی سی فارسی، ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۳