وزیر خارجه بریتانیا در سفر به اسرائیل درباره «تهدید ایران» هشدار می‌دهد

خبرگزاری رویترز با اشاره به سفر روز دوشنبه جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا به اسرائیل نوشت که او در جریان این سفر که شامل سرزمین‌های فلسطینی نیز خواهد بود، درباره «تهدید ایران» هشدار می‌دهد.

این خبرگزاری بریتانیایی نوشت که کلورلی روز دوشنبه در اسرائیل با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر بریتانیا دیدار می‌کند و سپس در سرزمین‌های فلسطینی با نخست‌وزیر فلسطین گفت‌و‌گو خواهد کرد.

دستور کار این سفر راه حل دوکشوری برای فلسطین و تعهد به مقابله با تهدید‌های امنیتی منطقه شامل ایران عنوان شده است.

به گزارش رویترز این سفر روز دوشنبه آغاز می‌شود و کلورلی روز سه‌شنبه در کنفرانس امنیت بین‌المللی درباره چالش‌های امنیتی پیش روی اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی و اهمیت راه حل دوکشوری سخن می‌گوید.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات عالی کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا نیز در همین مورد با عربستان سعودی و اسرائیل در حال رایزنی‌اند و مشاوران عالی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در ریاض خواسته‌های خود در چارچوب احتمال عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی را پیگیری می‌کنند.

عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی هدف بلندپروازانه دولت بایدن در خاورمیانه است. اما مقامات عربستان سعودی همواره بر حل مساله فلسطین به عنوان پیش‌شرط هرگونه پیشرفت در این مسیر تاکید کرده‌اند.

رویترز در ادامه گزارش خود درباره سفر کلورلی به اسرائیل می‌نویسد که او در این سفر درباره تهدید ایران هشدار می‌دهد و خواهد گفت که جمهوری اسلامی ایران با حمایت از گروه‌هایی مانند حماس و جهاد اسلامی به توانمند کردن تروریسم کمک می‌کند.

کلورلی در آستانه این سفر گفت:‌ «بریتانیا و اسرائیل برای امن نگاه‌داشتن مردم خود با هم همکاری می‌کنند.» او در عین حال به همکاری امنیتی در مقابل «تهدید‌های غیرقابل پذیرش رژیم ایران» اشاره کرد.

به گزارش رویترز، کلورلی در اسرائیل با الی کوهن، همتای اسرائیلی خود نیز دیدار می‌کند و در نمایش سیستم دفاع موشکی «گنبد آهنین» شرکت خواهد کرد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۳