روند رو به رشد «بازماندگی از تحصیل» در ایران؛ فانی: ۹۳۰ هزار بازمانده از تحصیل در کشور داریم

وزیر اسبق آموزش و پرورش با استناد به آمار مرکز پژوهش‌های مجلس تعداد بازماندگان از تحصیل در کشور را ۹۳۰ هزار نفر اعلام کرده و گفته است که این افراد، بیسوادان آینده را تشکیل می‌دهند.

علی اصغر فانی، تاکید کرده که مهاجرت روستاییان به شهرها و حاشیه شهرهای بزرگ، باعث شده که روستاها با کمبود جمعیت و بعضا تخلیه روبه‌رو گردند که عدالت آموزشی را نیز به چالش کشیده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در تاریخ ۲۸ مردادماه از افزایش ترک تحصیل در مقطع ابتدایی خبر داده و آخرین آمار بازماندگان تحصیل در مقطع ابتدایی را ۱۶۰هزار دانش‌آموز اعلام کرده است.

آمارها نشان می‌دهد که ۷۰ درصد «ترک تحصیلی‌ها» مربوط به دهک‌های درآمدی پایه یک تا پنج هستند.

یک مقام ارشد در وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی هفتم شهریور کمتر از یک ماه مانده به آغاز سال تحصیلی، اعلام کرد که نزدیک به یک‌چهارم کودکان پایه اول ابتدایی هنوز برای مدرسه نام‌نویسی نشده‌اند.

مجتبی هاشمی، رئیس ستاد مرکزی ثبت نام دانش‌آموزان در وزارت آموزش و پرورش، به خبرگزاری ایسنا گفت: «حدود ۷۷.۳ درصد از دانش‌آموزان کلاس اولی، ثبت نام خود را تکمیل کرده‌اند»، یعنی نام‌نویسی ۲۲.۷ درصد از کودکانی که باید برای پایه اول ابتدایی ثبت‌نام شوند، هنوز انجام نشده است.

بنا بر اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در اسفند ۱۴۰۱، «نرخ جذب بسیار ناچیز» کودکان بازمانده از تحصیل در کنار «تعداد بالای ترک‌تحصیل سالیانه» از ۳۴۷ هزار نفر تا ۲۷۰ هزار تن، سبب شده است که روند «بازماندگی از تحصیل» در نظام آموزش و پرورش ایران رو به رشد باشد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۳