وزیر دفاع اسرائیل: ایران با ساخت فرودگاه در جنوب لبنان قصد حمله به اسرائیل دارد

وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه ۲۰ شهریور، ایران را متهم کرد که برای حمله احتمالی به اسرائیل، اقدام به ساخت «یک فرودگاه» در جنوب لبنان کرده است.

ژنرال یوآو گالانت که در دانشگاه رایخمن در هرتسلیا سخنرانی می‌کرد، با نمایش تصاویری هوایی از محوطه‌ای که او می‌گوید فرودگاه ساخته شده ایرانی‌ها در جنوب لبنان است، هدف از تاسیس این فرودگاه را «حملات تروریستی» علیه اسرائیل دانست.

به گفته آقای گالانت، این فرودگاه می‌تواند هواپیماهایی با سایز متوسط را در خود جای دهد.

مکانی که او می‌گوید ایران آنجا اقدام به ساخت فرودگاه کرده است، در فاصله بین روستای قلعه‌الجبور و شهر جزین واقع شده. این منطقه لبنان، تا شهر مرزی مطولای اسرائیل، حدود ۲۰ کیلومتر از سمت شمال فاصله دارد.

به گزارش تایمز اسرائیل و روزنامه یدیعوت آحرونوت، وزیر دفاع اسرائیل دراین‌باره گفت: «در تصاویر، پرچم ایران را بر فراز باندهای فرودگاه می‌بینید که نشان می‌دهد رژیم آیت‌الله‌ها قصد دارد از باندهای این فرودگاه علیه شهروندان اسرائیل اقدام کند.»

ژنرال گالانت گفت، زمین این فرودگاه متعلق به لبنان است اما کنترل آن در دست ایران و هدف، اسرائیل است.

وزیر دفاع اسرائیل افزود اگر کار به درگیری کشید، ما در استفاده از نیروی ارتش اسرائیل «تردید نخواهیم کرد».

او هشدار داد که در این صورت، گروه حزب‌الله و لبنان «بهای سنگین و دردناکی خواهند پرداخت».

به گفته ژنرال گالانت، «حسن نصرالله می‌خواهد خود را حافظ لبنان جلوه دهد… اما اگر اشتباه کند، از او با عنوان ویرانگر لبنان یاد خواهد شد.»

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع «غیراسرائیلی» نوشت که این فرودگاه می‌تواند پهپادهای بزرگی را در خود جای دهد که برخی از آنها مجهز به تسلیحات و مطابق با طراحی پهپادهای ابرانی است.

به گفته منبع مورد استناد رویترز، گروه حزب‌الله لبنان سرمایه‌گذاری کلانی در رابطه با فناوری‌ ساخت پهپاد داشته است.

مقامات اسرائیل در سال‌های گذشته نیروی قدس سپاه پاسداران را متهم می‌کردند که از راه سوریه برای حزب‌الله در لبنان تسلیحات می‌فرستد و به ارتقای زرادخانه راکتی این سازمان کمک کرده و دقت شمار زیادی از این راکت‌ها را بالا برده به طوری که آن را به توان «نقطه‌زنی» رسانده‌اند.

هزاران بمباران‌ هوایی منتسب به اسرائیل در سوریه در بیش از یک دهه اخیر ظاهرا با هدف جلوگیری از دستیابی حز‌ب‌الله به تسلیحات ارسالی از ایران انجام شده است.

مقامات اسرائیلی در رابطه با کمک ایران به حزب‌الله در زمینه افزایش توان پهپادی این گروه شبه‌نظامی نیز گزارش‌هایی ارائه کرده بودند. اما ظاهرا این نخستین بار است که اسرائیل ایران را به ساخت فرودگاه در جنوب لبنان برای عملیات «ضد اسرائیلی» متهم می‌کند.

ژنرال گالانت در اظهارات روز دوشنبه خود گفت: «ایران بودجه، سلاح و هدایت عملیات و تشکیل جبهه‌های دیگری علیه اسرائیل را در دست دارد… می‌خواهد مرزهای اردن را هم برای اسرائیل ناامن کند… اما من در مقام وزیر اعلام می‌کنم که ما این توان را داریم که به تنهایی از خود دفاع کنیم.»

وی افزود: «تنها چیزی که ادامه مبارزه ارتش اسرائیل را دشوار کرده، بحران داخلی اسرائیل (بر سر طرح اصلاحات قضایی است) که جامعه را دچار شکاف کرده است… زیرا در روز فرمان، همه باید مانند یک مشت واحد از خانه خود محافظت و پرداخت بهای سنگینی را به دشمن تحمیل کنیم.»

تا لحظه انتشار این گزارش، حزب‌الله و ایران به سخنان ژنرال گالانت واکنش نشان نداده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۳