آسوشیتید پرس: بلینکن برای مبادله زندانیان، دستور لغو تحریم بانکی از ۶ میلیارد دلار ایران را امضا کرد

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا، اواخر هفته گذشته دستوری را امضا کرده که مطابق آن بانک‌ها برای انتقال ۶ میلیارد دلار پول‌های ایران از کره‌جنوبی، از اعمال تحریم‌های هسته‌ای ایران معاف خواهند شد.

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، وزیرخارجه آمریکا این دستور را یک ماه پس از انتشار خبر جدی شدن توافق مبادله زندانیان میان تهران و واشنگتن امضاء کرده است هر چند با وجود صدور این دستور در روزهای پایانی هفته گذشته، نمایندگان کنگره آمریکا امروز – دوشنبه ۱۱ سپتامبر – از آن مطلع شده‌اند.

جزییات توافق میان ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان پیش‌تر هم علنی شده بود و امضای چنین دستوری از سوی وزیرخارجه آمریکا برای آزادسازی ۶ میلیارد از پول‌های ایران که در کره جنوبی بلوکه شده بود، قابل پیش‌بینی بود.

با این حال، در متنی از این توافق که خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید به آن دست یافته، دولت آمریکا برای نخستین بار تصریح می‌کند که آزادی ۵ ایرانی زندانی در آمریکا هم بخشی از این توافق خواهد بود.

هنوز جزییاتی از نام و علت بازداشت این ۵ ایرانی که گفته شده در زندان‌های آمریکا هستند، منتشر نشده اما آزادی آنها به عنوان بخشی از توافق میان تهران و واشنگتن، یک ماه پیش از سوی مقام‌های ایرانی اعلام شده بود.

بر اساس این مجوز، بانک‌ها در کره جنوبی مجاز خواهند بود تا بدون واهمه از مجازات نقض تحریم های هسته ای ایران، حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در این کشور را به بانک مرکزی قطر واریز کنند.

ایران اجازه خواهد داشت از این پول برای مصارف انسان‌دوستانه و تحت نظارت‌های جاری بین‌المللی بر فعالیت‌های بانکی این کشور استفاده کند.

حدود یک ماه پیش – ۱۹ مرداد – همزمان با انتقال ۵ شهروند آمریکایی زندانی در ایران از زندان اوین به حصر خانگی در یک آپارتمان در تهران، مقامات آمریکا و ایران از جدی شدن توافق برای این تبادل سخن گفتند.

در آن زمان در بیانیه وزارت خارجه ایران، که در خبرگزاری‌های رسمی این کشور منتشر شد، آمده بود: «علاوه بر آزادسازی منابع مالی که به صورت غیرقانونی توقیف شده بود، … آزادی تعدادی از زندانیانی که به طور غیرقانونی توسط آمریکا بازداشت شده‌اند، بزودی محقق خواهد شد… یادآوری می‌نماید که زندانیان مدنظر آمریکا کماکان در ایران حضور دارند.»

با این حال، آمریکا تاکنون درباره آزادشدن ۵ ایرانی زندانی رسما سخنی به میان نیاورده بود.

برگفته ای از سایت بی بی سی فارسی، ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۳