مجلس نمایندگان آمریکا با رای قاطع «قانون مهسا امینی» را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه روز سه‌شنبه با اجماع آرا «قانون مهسا امینی» را تصویب کرد و به طرح مقابله با صادرات موشکی جمهوری اسلامی ایران و همچنین تحریم عوامل سرکوب بهائیان در ایران نیز رای مثبت داد.

این جلسه در آستانه نخستین سالگرد جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و آغاز خیزش سراسری برگزار شد و در آن اقداماتی برای افزایش فشار بر جمهوری اسلامی بابت نقض حقوق بشر و محدود کردن برنامه‌های موشکی آن بررسی شد. به گزارش آسوشیتدپرس، رای نزدیک به اجماع کامل مجلس نمایندگان آمریکا به این سه طرح، محکومیت کنگره علیه حکومت ایران را تجدید می‌کند که اعتراضات پس از جان باختن مهسا امینی ۲۲ ساله در بازداشت گشت ارشاد را به‌طور خش سرکوب کرد.

براساس طرح «قانون مهسا امینی» که با ۴۱۰ رای موافق و سه رای مخالف تصویب شد، مجموعه‌ای از مقامات شامل علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و رئیس جمهوری اسلامی ایران بابت نقض حقوق بشر و سرکوب تحریم می‌شوند. مصوبه محدود کردن برنامه‌های موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران، مقامات و شرکت‌های دخیل در این روند را هدف تحریم‌ها و فشار قرار می‌دهد و مصوبه دیگر با محکوم کردن سرکوب بهائیان در ایران خواستار سرکوب عاملان آن است.

اکنون «قانون مهسا امینی» که پیش‌تر در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان تصویب شده بود برای رای‌گیری به سنا می‌رود که در اختیار دمکرات‌ها است. در صورت تایید سنا، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا باید آن را امضا کند.

این درحالی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران شامل ابراهیم رئیسی هفته آینده برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور خواهند داشت و دولت بایدن با در نظر گرفتن معافیت از تحریم‌ها، زمینه انتقال شش میلیارد دلار پول ایران از کره جنوبی و مبادله زندانیان را فراهم کرده است. البته همزمان رایزنی برای آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار بدهی گازی عراق به ایران هم ادامه دارد و دولت بایدن اخیرا مجوز آزادسازی دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول مسدود شده ایران در عراق را نیز صادر کرده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۳