میلر: پول‌های ایران در قطر «تحت نظارت بسیار شدید» است، لازم باشد دوباره مسدود می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت پول‌های مسدود شده ایران که از بانک‌های کره جنوبی وارد حساب‌هایی در قطر می‌شود، «تحت نظارت بسیار شدید خزانه‌داری ایالات متحده» نگهداری خواهد شد و «فقط می‌تواند برای امور انسانی و بشردوستانه» هزینه شود.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در نشست رسانه‌ای گفت که: «ما هشیار خواهیم ماند و مراقب خواهیم بود و نوع مصرف کردن این پول را تحت نظر خواهیم داشت و می‌توانیم اگر لازم باشد دوباره مسدودش کنیم.»

متیو میلر درباره معافیت‌هایی که آنتونی بلینکن،‌ وزیر امور خارجه آمریکا برای پول‌های آزاد شده ایران از بانک‌های کره جنوبی امضا کرده، گفت که «این معافیت‌ها» را «دیروز به اطلاع کنگره رساندیم» و «برای عملی کردن انتقال دارایی‌های ایران که در کره جنوبی مسدود شده بود صادر شد.»

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، این دارایی‌ها از کره جنوبی « به حساب‌های بانکی در اروپا رفت و نهایتا به حساب‌هایی در قطر» منتقل شد و «در آن جا برای تراکنش‌های بشردوستانه در دسترس قرار خواهد داشت» و «تحت نظارت وزارت امور خارجه آمریکا» خواهد بود.

او همچنین افزود که این اقدام «نهایتا برای آزادی و بازگرداندن پنج شهروند آمریکایی که در ایران زندانی هستند مورد استفاده قرار خواهد گرفت.»

میلر تأکید کرد که این حساب‌ها را دولت پیشین ایالات متحده برای نگهداری «پول‌های ناشی از فروش نفت ایران» درست کرده بود و «ایران همیشه تحت آن چیزی که دولت قبلی تعیین کرده، می‌توانست» به آن «دسترسی پیدا کند»، اما با روی کار آمدن دولت بایدن، «محدودیت‌هایی» برای آن ایجاد شد.

جزئیات جدیدی از مبادله به ظاهر قریب‌الوقوع زندانیان میان آمریکا و ایران مشخص شده است و ایالات متحده برای نخستین بار اذعان کرد که به عنوان بخشی از این توافق، پنج ایرانی را که در آمریکا زندانی هستند، آزاد می‌کند.

به گزارش صدای آمریکا، وزارت امور خارجه ایالات متحده، دوشنبه با ارسال بیانیه‌ای به صدای آمریکا، آزادی این پنج زندانی ایرانی را تأیید کرد. ساعاتی پیش، خبرگزاری‌های غربی گزارش دادند که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، کنگره ایالات متحده را از این اقدام قریب‌الوقوع مطلع کرده است.

آمریکا و ایران پیش‌تر در ۲۱ مرداد تأیید کرده بودند که بر اساس این‌ توافق، همچنین پنج شهروند آمریکایی که واشنگتن می‌گوید به ناحق توسط جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند، آزاد خواهند شد.

یک‌ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخی کتبی به صدای آمریکا گفت: «همانطور که قبلاً گفتیم، ایالات متحده با انتقال وجوه مالی از کره جنوبی به حساب‌های محدود شده در مؤسسات مالی در قطر، و آزادی پنج شهروند ایرانی که در حال حاضر در ایالات متحده بازداشت هستند، موافقت کرده است تا شرایط آزادی پنج شهروند آمریکایی در ایران را تسهیل کند.»

انتشار خبری در روز دوشنبه بیستم شهریور مبنی بر این که آنتونی بلینکن به عنوان بخشی از توافق مبادله زندانیان بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی برای انتقال پول بلوکه‌شده ایران از کره جنوبی به قطر «معافیت تحریمی» صادر کرده، واکنش قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکایی را در پی داشت.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۳