مجلس رژیم ایران با اجرای آزمایشی «لایحه حجاب و عفاف» به مدت سه سال موافقت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی چهارشنبه، ۲۹شهریور پس رسیدگی به گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه یک فوریتی «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» با اجرای آزمایشی سه ساله این لایحه موافقت کردند.

این لایحه با ۱۵۲ رأی موافق، ۳۴رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع به تصویب رسید. لایحه‌ حجاب و عفاف را قوه قضاییه ایران تنظیم کرده و دولت آن را به مجلس ارسال کرده بود. دو ماه قبل، نمایندگان با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی این لایحه را از صحن علنی مجلس خارج و به گروهی از نمایندگان سپردند.

این مصوبه پیش از اجرایی شدن باید به تایید شورای نگهبان هم برسد. بر اساس قانون‌ اساسی جمهوری اسلامی، قانون‌گذاری تنها وظیفه قانون‌گذار و نمایندگان مجلس است و قانون‌گذاری قابل واگذاری به سایر اشخاص حقیقی و حقوقی نیست. اصل ۸۵ یک استثنا را برای این موضوع در نظر گرفته و آن اینکه «مجلس در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل ۷۲ به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند. در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آن با مجلس خواهد بود.»

در این صورت ماده لایحه یا طرح به کمیسیون تخصصی مربوط ارجاع داده می‌شود و موضوعی که در کمیسیون تصویب شود، مدتی تنها به صورت قانون آزمایشی اجرا می‌شود. لایحه موسوم به حجاب و عفاف مجازات‌های سختی برای کسانی که بی‌حجاب در جامعه ظاهر شوند، صاحبان مشاغل، فعالان شبکه‌های اجتماعی و … در نظر گرفته است.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۳