بورل «بازداشت خودسرانه» شهروندان اتحادیه اروپا توسط جمهوری اسلامی را محکوم کرد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور در بیانیه‌ای اعلام کرد که در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، «بازداشت خودسرانه» شهروندان اروپایی توسط جمهوری اسلامی را محکوم کرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه ایران در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار کردند.

جوزپ بورل در این بیانیه تاکید کرده است که در دیدار با حسین امیرعبداللهیان٬ فوری‌ترين موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه اتحاديه اروپا و ايران و تحولات اخير در مورد توافق هسته‌ای موسوم به برجام را مطرح كرد.

در این بیانیه تصریح شده است: آقای بورل «محکومیت شدید بازداشت‌های خودسرانه بسیاری از شهروندان اتحادیه اروپا، از جمله دو تابعیتی‌ها، در ایران» را به آقای امیرعبداللهیان ابلاغ کرد.

طبق این گزارش، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا باردیگر از ایران خواسته است تا «همه شهروندان بازداشتی اتحادیه اروپا» در این کشور را آزاد کند.

شماری از شهروندان اروپایی از جمله سسیل کولر، ژاک پاریس٬ لوئی ارنو، اولیور و همچنین شهروندان دو تابعیتی مانند ناهید تقوی، احمد جلالی و جمشید شارمهد در ایران در بازداشت هستند.

کشورهای اروپایی بارها از رفتار جمهوری اسلامی در «بازداشت شهروندان غربی» به‌عنوان «دیپلماسی گروگان‌گیری» برای «چانه‌زنی در مذاکرات» با غرب، یاد کرده‌اند.

آقای بورل در ادامه گفته است: «موضع اتحادیه اروپا در مورد وضعیت بسیار نگران کننده حقوق بشر در ایران بدون تغییر همچنان پا برجاست. همانطور که ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در سالگرد کشته شدن مهسا امینی اعلام کردند، ایران باید تضمین کند که آزادی‌های اساسی (شهروندان را) رعایت می‌کند.»

اتحادیه اروپا به مناسبت سالگرد جان‌باختن مهسا امینی و آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران، روز جمعه در بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی خواست به «تبعیض نهادینه علیه زنان و دختران» پایان دهد.

این اتحادیه با اشاره به سرکوب اعتراض‌ها توسط حکومت ایران که باعث کشته شدن «صدها نفر» و بازداشت و آسیب دیدن «هزاران تن» شد، یادآوری شده بود که «آزادی عقیده و بیان و سایر آزادی­‌های مدنی بیش از گذشته محدود شده و وضعیت حقوق بشر در ایران همچنان وخیم است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفته است که در دیدار با وزیر خارجه ایران بر لزوم پیگیری مسیر «کاهش» تنش در خصوص برجام تاکید کرده است.

جوزپ بورل اضافه کرده است که در این دیدار خواستار تجدید نظر ایران در تصمیم خود مبنی بر لغو مجوز چندین بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد. او از تهران خواسته است روابط با آژانس را بهبود ببخشد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین بر عزم راسخ خود جهت یافتن راه حل دیپلماتیک برای موضوع هسته ای ایران در چارچوب برجام تاکید کرده است.

در همین زمینه٬ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه گفته بود٬ ایران هشت تن از «باتجربه‌ترین» کارشناسان این نهاد را از فهرست بازرسانی که برای آن کشور تعیین شده‌اند،‌ حذف کرده است.

رافائل گروسی تاکید کرده بود که ایران حدود یک سوم از «باتجربه‌ترین» کارشناسان این آژانس را از فعالیت در این کشور محروم کرده است و این اقدام فعالیت‌های آژانس جهت راستی آزمایی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این در حالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است این اقدام «بر اساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس صورت گرفته است.»

جوزپ بورل در ادامه این دیدار خواستار توقف همکاری نظامی ایران با روسیه در «جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی» علیه اوکراین شده است.

مقام‌های ایران همکاری نظامی با روسیه در جنگ اوکراین را رد می‌کنند.

این در حالی است که اوکراین بارها از حملات هوایی روسیه به زیرساخت‌های شهری خود با استفاده از پهپادهای ایرانی خبر داده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۳