شناسایی «بد پوششی» با دوربین‌های تشخیص هویت

کانال اطلاع رسانی «خبرنامه امیرکبیر» از نصب دوربین در محوطه دانشگاه‌های امیرکبیر و بهشتی خبر داد و نوشت که شاهد احضار تلفنی دانشجویان «بخاطر پوشش هستیم.»

براساس این گزارش دوربین‌های نصب شده در محیط دانشگاه به عنوان ابزار جدید سرکوب در موضوع پوشش به کار گرفته شده است.

یک «منبع آگاه» به خبرنامه امیرکبیر گفته است که «ماموران حراست، دوربین‌های داخلی محیط‌های آموزشی را نیز بررسی می‌کنند تا با شناسایی دانشجویانی که به زعم خودشان تخلف پوششی داشته‌اند، شدیدترین برخورد را صورت دهند.»

دانشجویان معتقد هستند که احضار تلفنی براساس ماده ۶۹ آئین‌نامه انضباطی مصوب آبان ۱۴۰۱، «غیرقانونی» است. با این وجود ماده مورد استناد این دانشجویان به رسیدگی به موضوع پس از «پنج روز کاری از ابلاغ» اشاره دارد و ماده مرتبط با نحوه «احضار» دانشجویان به «کمیته انضباطی» ماده ۶۸ همین آیین‌نامه است که در تبصره ۱ آن آمده است که «کلیه مراحل رسیدگی» از «طریق اطلاع‌رسانی تلفنی و با رعایت حداقل بازه زمانی ۲۴ ساعت» صورت می گیرد.

در این زمینه دانشجویان همچنین به احضار تلفنی «بدون بیان موضوع» معترض هستند و آن را «غیرقانونی» می‌دانند که این موضوع با توجه به تبصره‌های ماده ۶۸ آیین‌نامه مورد نظر که تاکید دارد «دعوت نامه» باید مشتمل بر «مشخصات کامل دانشجو، موضوع یا عنوان تخلف انتسابی، علت دعوت، تاریخ و زمان حضور و نام، سمت و امضا احضارکننده» باشد تطابق دارد.

با این‌حال استناد به آیین‌نامه‌های انضباطی در حالی صورت می‌گیرد که به باور بسیاری از حقوقدانان مستقل، بخش‌های مختلفی از آیین‌نامه‌های «انضباطی» از جمله آیین‌نامه مورد استناد با اصول حقوق بشری از جمله آزادی بیان، آزادی عقیده و باور، آزادی اجتماع و تشکل مغایرت دارد.

روز گذشته نیز منابع خبری دانشجویی از برقراری «گشت حجاب» در دانشگاه تهران و الزام دانشجویان به پوشیدن «مقنعه و مانتو بلند» تا «پایین زانو» خبر دادند.

کانال اطلاع رسانی روابط عمومی «دانشجویان متحد» سه شنبه چهارم مهرماه در گزارشی نوشته بود که حراست دانشگاه تهران مانع ورود دانشجویان با روسری از درب اصلی شده و اعلام کرده برای ورود، دانشجویان «ملزم به پوشیدن مقنعه و مانتو تا پایین زانو هستند.»

بر اساس اعلام این کانال دانشجویی «گشت‌های حجاب نیز در محوطه مرکزی دانشگاه تهران شروع به فعالیت کرده‌اند.»

در مجموعه اقدامات نهادهای حکومت برای تحمیل پوشش مورد نظر جمهوری اسلامی به دانشجویان؛ وزارت بهداشت جمهوری اسلامی نیز شیوه‌نامه اجرایی برای پوشش دانشجویان علوم پزشکی و دستیاران ابلاغ کرده است که در آن، بر مواردی از جمله محدودیت‌ها در پوشش، آرایش، استفاده از عطر، و «رعایت حدود شرعی» در مواجهه با «نامحرم» تأکید شده است.

بر اساس ابلاغیه وزارت بهداشت که روز چهارشنبه ۲۹ شهریور، با عنوان «آیین‌نامه رفتار و پوشش دانشجویان و دستیاران» برای سال تحصیلی جدید صادر شده، پوشیدن لباس‌های «کوتاه یا تنگ، مانتو جلوباز، جنس حریر، تور، یا لباس‌های یقه‌باز» ممنوع است.

دانشگاه تهران دی‌ماه ۱۴۰۱ نیز مصوبه شورای فرهنگی این دانشگاه در مورد برخورد با مخالفان حجاب اجباری را به اجرا گذاشته بود.

پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد»، اعتراضات گسترده‌ای به حجاب اجباری شکل گرفته و بسیاری از بازیگران و چهره‌های شناخته شده ایران حجاب از سر برداشتند و دانشجویان در بسیاری از دانشگاه‌ها نیز با مطالبات معترضان همراهی کردند. با این حال مقامات جمهوری اسلامی از سیاست‌های سختگیرانه خود در رابطه با حجاب کوتاه نیامده‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی سال گذشته پس از گذشت چهار ماه از اعتراضات سراسری، حجاب اسلامی را «یک ضرورت شرعی و خدشه‌ناپذیر» توصیف و رعایت نکردن حجاب اجباری را «حرام سیاسی و شرعی» اعلام کرد. با این وجود در ماه‌های گذشته هر روز گزارش‌های مختلفی از مقاومت مدنی زنان و مخالفان حجاب اجباری در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر می‌شود که حکایت از آن دارد که بخش بزرگی از جامعه حاضر به پذیرش تحمیل و اجبار حکومت در زمینه‌ حجاب نیستند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۳