سازمان حقوق بشر ایران: مجروحیت چشمی دستکم ۱۳۸ معترض در قیام ژینا

این سازمان در گزارش‌اش همچنین می‌نویسد شلیک به سمت چشم زنان هدفمند و سیستماتیک بوده است.

نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی دست‌کم ۱۳۸ معترض را در قیام ژینا از ناحیه چشم مجروح کردند. سازمان حقوق بشر ایران در گزارش خود با اعلام این خبر تأکید کرده است که آمار ارائه‌شده تنها موارد راستی‌آزمایی‌شده از سوی این سازمان را در بر می‌گیرد و آمار واقعی بیشتر از این‌هاست.

در فهرست راستی‌آزمایی‌شده سازمان حقوق بشر ایران، هشت کودک، چهار پسر و چهار دختر، حضور دارند؛ از جمله بنیتا کیانی فلاورجانی، دختری نزدیک به شش ساله، که در بالکن خانه پدربزرگش در ملک‌شهر اصفهان هدف گلوله ساچمه‌ای قرار گرفت و چشم راست‌اش را از دست داد.

دلیل مجروحیت چشم‌ها در اغلب موارد گلوله تفنگ ساچمه‌ای بوده که گاه به از دست رفتن هر دو چشم انجامیده. تیرهای پیت‌بال، گلوله گاز اشک‌آور، شکستن شیشه خودرو بر اثر پرتاب نارنجک صوتی به داخل آن، و ضربه با پنجه‌بوکس هم از دیگر موارد منجر به مجروحیت چشمی بوده‌اند.

سازمان حقوق بشر همچنین در بررسی آماری خود به این نتیجه رسیده که شلیک به سمت چشم زنان هدفمند و سیستماتیک بوده است و می‌نویسد: در سطح کشور، حدود ۹ درصد کشته‌شدگان اما ۲۸ درصد آسیب‌دیدگان چشمی از میان زنان بوده‌اند. در نمونه آماری سازمان حقوق‌ بشر ایران از شهر کردنشین مهاباد، واقع‌ در استان آذربایجان غربی، زنان کشته‌شده تنها ۱۵ درصد از کل کشته‌شدگان، اما زنانی که چشمشان آسیب‌ دیده است، ۵۶ درصد از کل مصدومان چشمی بوده‌اند.

به عبارت دیگر، در سطح کل ایران به طور متوسط، نسبت زنان دارای مجروحیت چشمی به کل آسیب‌دیدگان، بیش‌ از سه‌برابر نسبت زنان کشته‌شده به کل کشته‌شدگان است.

پیش از این نیز شلیک هدفمند به سمت چهره و دستگاه تناسلی زنان در جریان قیام ژینا گزارش شده بود.

معترضانی که چشمان‌شان را از دست می‌دهند، دچار معلولیتی می‌شوند که علاوه بر هزینه‌های بالای درمان، دشواری‌های جدیدی را به زندگی روزمره‌شان تحمیل می‌کند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۳