پنتاگون می‌گوید در حال بررسی مجوز امنیتی آرین طباطبایی است

به دنبال انتشار گزارشی در خصوص ارتباط آرین طباطبایی با آنچه که «شبکه نفوذ ایران» در مذاکرات هسته‌ای خوانده شده است، وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز پنجشنبه ششم مهر ماه اعلام کرد در حال بررسی چگونگی صدور مجوز امنیتی فوق محرمانه برای خانم طباطبایی است.

وب‌سایت خبری سِمافور روز سه‌شنبه چهارم مهر، در گزارشی مدعی ارتباط آرین طباطبایی و دیگر افراد نزدیک به رابرت مالی، نمایندهٔ پیشین آمریکا در امور ایران، با «شبکه ابتکار کارشناسان ایران»، یک شبکه مرتبط با جمهوری اسلامی، در مذاکرات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و در دوران دولت حسن روحانی شده بود.

برایان ماست، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، روز پنجشنبه در نشست استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با مقامات وزارت دفاع آمریکا به موضوع آرین طباطبایی، مسئول دفتر دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور عملیات‌های ویژه اشاره کرد.

این نماینده جمهوری‌خواه از کریستوفر مایر، معاون وزیر دفاع برای عملیات ویژه پرسید، آیا رئیس دفتر شما عضو «شبکه ابتکار کارشناسان ایران» بوده یا با مقامات وزارت خارجه ایران در ارتباط بوده است.

کریستوفر مایر در پاسخ گفت که این یک موضوع پرسنلی محسوب می‌شود و تحقیق در این زمینه در جریان است.

او اضافه کرد: «ما نامه مشترک کمیته نیروهای مسلح و کمیته فرعی اطلاعات و عملیات ویژه مجلس نمایندگان آمریکا در این زمینه را دو روز پیش دریافت کردیم.»

این مقام وزارت دفاع آمریکا همچنین گفت: «ما فعالانه در حال بررسی [این مسئله] هستیم که آیا قوانین و مقررات در جریان اعطای مجوز دسترسی اطلاعات فوق محرمانه به رئیس ستاد من [آرین طباطبایی] به درستی رعایت شده است یا نه.»

برایان ماست در ادامه پرسید آیا فرایند اعطای مجوز امنیتی فوق محرمانه که بررسی جامع و تمام طول عمر فرد را دربر می‌گیرد در مورد خانم طباطبایی انجام شده است یا نه.

کریستوفر مایر در پاسخ گفت از آنجا که در اعطای چنین مجوزی دخالتی نداشته است، نمی‌تواند در این زمینه ابراز نظر کند و اطلاعی ندارد.

برایان ماست در ادامه به این نکته اشاره کرد که در پرسشنامه امنیت ملی برای اعطای مجوز امنیتی، پرسش‌های مربوط به ارتباطات با مقامات خارجی در یک بازه زمانی هفت ساله را شامل می‌شود. او در ادامه پرسید، آیا به همین دلیل خانم طباطبایی این موضوع را در پرسشنامه قید نکرده است.

کریستوفر مایر در پاسخ گفت در این زمینه اطلاعی ندارد.

در حالی این مقام پنتاگون از بررسی نحوه صدور مجوز امنیتی برای آرین طباطبایی خبر داده است که روز چهارشنبه یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در واکنش به گزارش سمافور گفته بود که خانم طباطبایی پیش از استخدام در وزارت دفاع مورد بررسی‌های امنیتی دقیق قرار گرفته است.

این سخنگو تصریح کرده بود: «دکتر طباطبایی، به‌عنوان شرط استخدام در وزارت دفاع و به‌طور کامل و دقیق، مورد بررسی قرار گرفته و ما مفتخریم که او مشغول خدمت است.»

آرین طباطبایی، محقق ایرانی‌تبار در حوزه علوم سیاسی و امور بین‌الملل، روز ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ به‌عنوان مشاور ارشد معاونت کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل به وزارت خارجه ایالات متحده پیوست. پیشتر در رسانه‌ها تصویری از حضور او در مذاکرات احیای برجام منتشر شده بود.

خانم طباطبایی در ژانویه سال ۲۰۲۲ به همراه ریچارد نفیو از تیم مذاکرات هسته‌ای وزارت خارجه آمریکا خارج شد. در آن زمان، دیپلمات‌ها به لورا روزن خبرنگار آمریکایی وبگاه «دیپلماتیک»، گفته بودند، آرین طباطبایی به‌دلیل اختلاف‌نظر در رویکرد مذاکرات هسته‌ای از این تیم جدا شده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۳