سپیده رشنو: برای دفاع از حق زن بودن به دادگاه می‌روم

سپیده رشنو، زن مخالف حجاب اجباری با انتشار تصویری در حساب کاربری اینستاگرام خود با پوشش اختیاری و بدون حجاب نوشت: «امروز؛ دهم مهر ماه ۱۴۰۲، با همین پوشش، همراه با وکیلم آقای پناهی‌پور در دادگاهی حاضر خواهم‌شد برای دفاع از دو اتهامی (تشویق به فساد و فحشا و تبلیغ علیه نظام) که مصداق آن‌ها تنها پست اول صفحهٔ اینستاگرام‌ من است.»

سپیده رشنو، در هفته پایانی تیرماه ۱۴۰۱، به‌دلیل اعتراض به «رایحه ربیعی»، زن محجبه‌ای که به او تذکر حجاب داده بود، دستگیر و در زندان تحت شکنجه مجبور به اعتراف علیه خود شد.

او روز ۲۳اردیبهشت سال جاری هم خبر داده بود که دانشگاه الزهرا او را به‌دلیل «عدم رعایت پوشش اسلامی»، برای دو ترم با احتساب سنوات، از تحصیل منع کرده است.

براساس استوری که چندی قبل این دانشجوی مخالف حجاب جباری در حساب کاربری اینستاگرامش منتشر کرده بود، هیچ مکان فرهنگی حاضر نشده است برای رونمایی کتاب شعر تازه منتشر شده‌اش، فضایی در اختیار او قرار دهد.

بر اساس یادداشت تازه این نویسنده و شاعر منتقد او باید امروز «برای دفاع از اتهامات مرتکب نشده» در دادگاه حاضر شود.

سپیده رشنو نوشته است: «برای دفاع از حقِ انتخاب پوشش و حقِ نوشتن دربارهٔ آن‌چه بر من گذشته. برای دفاع از «زن» بودن؛ قسمتی از بدن به نام «مو» که همه-مرد و زن- به طور طبیعی آن را داریم.»

این منتقد حجاب اجباری با اشاره به اینکه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ پا به ۲۹ سالگی می‌گذارد نوشته است: «دفترهای یادداشتم از کارهای نکرده و اشتیاق برای کارهای نکرده بسیار است. در مورد زندگی باید بنویسم که هر روزِ زنده بودن و هر ساعتِ زندگی کردن را عمیقاً چشیده‌ام و جشن‌ گرفته‌ام. پیشانیِ دردهام را بوسیده‌ام و رنج‌هام را در آغوش گرفته‌ام. هیچ انگیزه‌ای برای مُردن و خودکشی ندارم که اگر داشتم برای «زندگی» و روزهای بهتر تلاش نمی‌کردم. چرا که یقین دارم هیچ‌گاه این‌چنین کنار هم نبوده‌‌ایم و به قدرتِ خود و یکدیگر و ایستادن کنار یکدیگر باور نداشته‌ایم.»

خانم رشنو بصورت تلویحی بر فشارهایی که طی ماه‌های گذشته به او و خانواده‌اش وارد شده اشاره کرده و نوشته است: «می‌‌بینم که خانواده‌‌ام آرامش را از دست خواهند ‌داد و از هر جهتی تحت فشارهای متفاوت قرار خواهند‌گرفت. اما تنها می‌دانم که حقیقت همین تصویر است که دارید می‌بینید و هیچ‌ راهی جز پای‌بندی به حقیقت نمی‌بینم.»

سپیده رشنو، نویسنده و ویراستار معترض به حجاب اجباری است که تاکنون به‌دلیل ایستادگی بر انتخاب حق پوشش خود، بسیار هزینه داده است.

او روز یکشنبه ۷خرداد۱۴۰۲، در حساب اینستاگرام خود خبر داده بود که به دادسرا احضار شده و نوشت : «پرونده جدید ساخته شده و امروز ابلاغیه زدن که برای تفهیم اتهام یا اتهام انتسابی باید برم دادسرای اوین.»

این زن معترض به حجاب اجباری، احضار خود را به فعالیت در اینستاگرام مرتبط دانسته و نوشته «مثل اینکه همین پنج تا پست اینستاگرام کافی بوده» است.

در احضاریه صادر شده برای سپیده رشنو آمده است که «ظرف مدت ۵ روز جهت دفاع از اتهام انتسابی»، در شعبه یکم دادسرای اوین حاضر شود.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۲ اکتبر ۲۰۲۳