یک نماینده مجلس از «احتمال ازسرگیری» مذاکرات درباره برجام در ژاپن خبر داد

یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس از احتمال از سرگیری مذاکرات درباره توافق هسته‌ای موسوم به برجام به میزبانی ژاپن خبر داده است.

شهریار حیدری در مصاحبه‌ای با دیده‌بان ایران که روز یکشنبه نهم مهرماه منتشر شد، گفته است، مذاکره با کشورهای حاضر در توافق هسته‌ای موسوم برجام «در چارچوب یک نشست و در یک کشور ثالث برگزار می‌شود.»

آقای حیدری دومین مقام جمهوری اسلامی است که به موضوع نقش میانجیگری ژاپن برای مذاکرات هسته‌ای می‌پردازد. هفته گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز گفته بود که ژاپن ابتکاری را برای ازسرگیری مذاکرات ایران و کشورهای حاضر در برجام ارائه داده است.

شهریار حیدری گفته است: «به تازگی و خصوصا در چند ماه گذشته، پیام‌هایی از سمت کشورهای غربی و اخیرا هم آمریکا اعلام شده است. به نظرم ساز‌وکار نشست برجام تا حدودی دارد فراهم می‌شود و در آینده، با توجه به اعلام آمادگی ژاپن، ممکن است در کشور ثالثی مذاکرات ازسرگرفته شود.»

این نماینده مجلس اضافه کرده است:«چه برجام به سرانجام برسد و چه نرسد، این موضوع باید در چارچوب یک گفت‌و‌گو و نشست به نتیجه برسد. الان هم برجام هم در اروپا و هم در آمریکا در دستورکار قرار دارد، منتهی سیاست و رویکرد آمریکا در این مورد متفاوت است.»

این نماینده مجلس جزییات بیشتری در خصوص احتمال از سرگیری مذاکرات درباره برجام به میزبانی ژاپن ارائه نکرده‌ است.

با این حال، وزیر امور خارجه ایران گفته بود در دیدار ماه اوت از توکیو و ملاقات با فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر، و سپس یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن،این پیشنهاد را از دولت این کشور دریافت کرد.

مذاکرات احیای برجام برای بازگرداندن ایران و آمریکا به تعهدات خود در چارچوب این توافق سال گذشته بدون نتیجه متوقف شد. آمریکا٬ پس از شکست مذاکرات٬ غیر مستقیم، ایران را به درخواست‌های فرابرجامی متهم کرده بود.

در همین حال، وب‌سایت خبری تحلیلی امواج‌میدیا روز سه‌شنبه چهارم مهر نوشت که «چندین منبع آگاه» به این وب‌سایت گفته‌اند که «مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران از سوی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اجازه ورود به مذاکرات مستقیم با ایالات متحده را دریافت کرده‌اند.»

به نوشته این وب‌سایت، «منابع بلندپایه ایرانی که نخواستند نامشان فاش شود گفته‌اند که علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای آماده است تا اوایل هفته‌های آینده با برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده خاورمیانه و شمال آفریقا در کاخ سفید در عمان دیدار کند.»

وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به این گزارش، انجام مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا در عمان را تکذیب کرد.

این وزارتخانه در اطلاعیه‌ای، گزارش‌های یاد شده را «بازی‌های رسانه‌ای» و «فاقد اعتبار» خواند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲ اکتبر ۲۰۲۳