احضار فعالان دانشجویی به وزارت اطلاعات؛ دو استاد دیگر تعلیق شدند

همزمان با «اولین سالگرد حمله نیروهای امنیتی به دانشگاه صنعتی شریف»، شماری از دانشجویان این دانشگاه و همچنین دو دانشگاه تهران و امیرکبیر به «دفتر پیگیری وزارت اطلاعات» احضار شدند.

همچنین در ادامه موج اخراج استادان دانشگاه، دو استاد دیگر از دانشگاه‌های امیرکبیر و تهران «تعلیق» و «اخراج» شدند.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف روز دوشنبه ۱۰ مهر ماه اعلام کرد که «تعدادی از اعضای شورای مرکزی این انجمن در این روز به دفتر پیگیری اطلاعات» احضار شدند.

کانال تلگرامی «شریف تودی» هم که رویدادهای این دانشگاه را پوشش می‌دهد، گزارش داد که طی روزهای یک‌شنبه و دوشنبه همزمان با سالگرد حمله ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۱ نیروهای امنیتی به دانشگاه شریف، «تعدادی از فعالان دانشجویی این دانشگاه با تماس‌های تلفنی ناشناس به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار شده‌اند.»

در این گزارش تاکید شده که اقدام نیروهای وزارت اطلاعات در «تماس‌های تلفنی ناشناس و احضار غیرقانونی دانشجویان» فقط شامل اعضای تشکل‌های سیاسی دانشجویی چون انجمن اسلامی دانشگاه شریف نیست و «بعضی از اعضای شورای صنفی دانشجویان» و تعدادی از «اعضای انجمن‌های علمی» دانشگاه شریف هم توسط نیروهای وزارت اطلاعات احضار شده‌اند.

در همین حال خبرنامه امیرکبیر گزارش داد که ابعاد احضار شبانه روز گذشته دانشجویان به «دفتر پیگیری وزارت اطلاعات» شامل چند دانشگاه دیگر نیز می‌شود.

بنابر این گزارش، طی روز دوشنبه ۱۰ مهر ماه، شماری از دانشجویان سه دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و دانشگاه تهران «به صورت تلفنی به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات» احضار شده‌اند.

این خبرنامه دانشجویی تاکید کرد که احضار دانشجویان، «کمتر از یک روز پس از احضار اساتید کانون صنفی استادان دانشگاه شریف به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات» انجام شده است.

خبرنامه امیرکبیر افزود: «یک هفته از بازگشایی دانشگاه‌ها می‌گذرد» اما «فشارهای امنیتی به بدنه و فضای دانشگاه برای سرکوب و انتقام از جریان دانشجویی به بیشترین حد ممکن در چهار دهه اخیر» رسیده است.

«تعلیق» و «اخراج» دو استاد دیگر در دانشگاه‌های تهران و امیرکبیر

از سوی دیگر موج «تعلیق» و «اخراج» استادان دانشگاه‌های ایران نیز همچنان ادامه دارد. خبرنامه امیرکبیر در همین خصوص گزارش داد که مقام‌های این دانشگاه پس از «اخراج» محمدمهدی لطفی هروی و سارا ملکان از دانشکده مدیریت دانشگاه امیرکبیر در تازه‌ترین مورد الهام چشمی خانی، استادیار معماری و شبکه‌های کامپیوتر این دانشگاه، را نیز «تعلیق» کرده‌اند.

در این گزارش تاکید شده که دلیل «تعلیق» الهام چشمی خانی، «حمایت این استاد دانشگاه از دانشجویان معترض» و تشکیل پرونده‌ توسط حراست برای او در «هیات رسیدگی به تخلفات انتظامی اعضای هیات علمی» است.

این کانال دانشجویی با اشاره به «سرکوب اساتید با حربه عدم تمدید قرارداد» نوشت: مدیران دانشگاه امیرکبیر «قرارداد الهام چشمی خانی را تمدید نکردند» و دروس ارائه شده توسط این استاد را از «پرتال آموزشی» حذف کردند.

در همین حال، حسین مصباحیان، استاد گروه فلسفه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، نیز با اشاره به چند ماه «تعلیق» و منع «شرکت در جلسات گروه فلسفه، فعالیت آموزشی و راهنمایی پایان نامه‌ها»، اعلام کرد که در سال تحصیلی جدید هم درس یا پایان نامه‌ای به او اختصاص نداده‌اند.

مصباحیان طی نامه‌ای که در کانال دانشجویان دانشگاه تهران منتشر شد، افزود که به این تصمیم «غیرقابل برگشت» رسیده که «نامه تیر ماه ۱۴۰۲ را حکم اخراج قطعی خود» از دانشگاه تهران تلقی ‌کند.

یک روز پیش، نیز شوراهای صنفی دانشجویان از «تعلیق» یدالله دادگر، استاد دانشگاه بهشتی، به خاطر امضای نامه حمایت از دانشجویان خبر داده بود.

ابعاد «تعلیق» و «اخراج» استادان چنان گسترده است که شوراهای صنفی دانشجویان کشور پیشتر آن را بخشی از «پروژه بزرگ‌تر تصفیه دانشگاه‌ها در سراسر کشور» خوانده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳ اکتبر ۲۰۲۳