رئیس کمیته حقوق کودک اسکودا:‌ لایحه حجاب، ناقض کنوانسیون حقوق کودکان است

رضا شفاخواه، رئیس کمیته حقوق کودک اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، لایحه حجاب را ناقض کنوانسیون حقوق کودک و قانون حمایت از اطفال و نوجوانان دانست.

او با اشاره به جریمه کودکان دختر به دلیل برداشتن مقنعه، گفت: «این اقدام در تضاد با کنوانسیون حقوق کودک و قانون حمایت از اطفال و نوجوانان است.»

شفاخواه افزود: «لایحه حجاب علاوه بر جریمه نقدی برای دانش‌آموزان، وزارت آموزش و پرورش را نیز موظف کرده است که وضعیت حجاب دانش‌آموزان زیر ۱۸ سال را رصد کند. این اقدام باعث می‌شود که آموزش و پرورش، معلمان، ناظمان و مدیران مدارس، در مقابل دانش‌آموزان قرار بگیرند.»

او همچنین گفت که بسیاری از مواد لایحه حجاب، در تاریخ قانون‌نویسی ایران بی‌سابقه است و یکی از مهم‌ترین انتقادات به آن، عدم تناسب جرم و مجازات است.

آبرام پیلی، معاون فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران دهم مهر ماه در واکنش به لایحه حجاب گفت: «این قانون نشان‌دهنده عزم حکومت ایران برای سرکوب آزادی و حقوق زنان است.»

او افزود: «ما از مقامات جمهوری اسلامی می‌خواهیم تا این قانون ظالمانه را لغو کنند و به حقوق زنان ایران احترام بگذارند.»

«لایحه حجاب و عفاف» که در ۹ ماده از سوی قوه قضائیه تهیه و به دولت و سپس به مجلس ارسال شد، پس از بررسی در کمیسیون قضایی مجلس به ۷۲ ماده افزایش پیدا کرد و بعد بدون طرح در صحن علنی با تصویب حداقلی، برای تایید و اجرا به شورای نگهبان ارسال شد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۳ اکتبر ۲۰۲۳