وضعیت بحرانی ۱۲ زندانی سیاسی تبعیدشده به زندان قزل‌حصار

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که وضعیت سعید ماسوری، جعفر ابراهیمی، لقمان امین‌‌پور، افشین بایمانی، سپهر امام‌‌جمعه، زرتشت احمدی‌راغب، محمد شافعی، سامان صیدی (یاسین)، حمزه سواری، احمدرضا حائری، رضا سلمان‌زاده و مسعودرضا ابراهیمی‌نژاد؛ ۱۲ زندانی سیاسی تبعیدشده به زندان قزل‌حصار بحرانی است.

بنا به این اطلاعیه، این زندانیان سیاسی چهارشنبه ۲۹ شهریور پس از هفته‌ها حضور در بند امن زندان قزل‌حصار به واحد چهار منتقل شدند و این انتقال در محرومیت از حق تماس و‌ ملاقات آن‌ها انجام شد.

براساس اطلاعات شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، واحد چهار زندان قزل‌حصار فاقد شرایط مشابه سایر بندهای عمومی و متشکل از سلول‌هایی بسیار کوچک و‌ تک‌نفره است و به‌دلیل نظارت شدید امنیتی بر این زندانیان، آن‌ها عملاً از هرگونه ارتباط با محیط پیرامون خود محروم هستند و در شرایطی ایزوله و امنیتی به شکنجه‌گاه‌هایی تک‌نفره تبعید شده‌اند. همچنین عدم دسترسی به امکانات پزشکی و محرومیت از حق دسترسی به مراکز مجهز درمانی، جان این زندانیان سیاسی را در خطر قرار داده است.

در این میان، جعفر ابراهیمی، معلم زندانی، با وجود گزارش‌های متعدد سازمان پزشکی قانونی مبنی بر عدم تحمل حبس، کماکان از آزادی و حق دسترسی به درمان، محروم است و افشین بایمانی، دیگر زندانی تبعیدشده به قزل‌حصار، پس از گذشت ساعت‌ها از وقوع حمله قلبی، تنها به بهداری زندان منتقل شده است. مطالبه‌ این زندانیان بازگشت به زندان اوین و توقف پرونده‌سازی امنیتی در زندان است.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۳ اکتبر ۲۰۲۳