آرمیتا گراوند به کما رفت

آرمیتا گراوند، دختر ۱۶ ساله اهل کرمانشاه که دو روز پیش ظاهرا بر اثر ضرب‌ و شتم ماموران ویژه حجاب در متروی تهران از هوش رفت، به حالت کما رفته است. هم‌اکنون بیمارستان فجر نیروی هوایی تهران تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد

آرمیتا گراوند، دختر ۱۶ ساله اهل کرمانشاه که دو روز پیش ظاهرا بر اثر ضرب‌ و شتم ماموران ویژه حجاب در متروی تهران از هوش رفت، به حالت کما رفته است. هم‌اکنون بیمارستان فجر نیروی هوایی تهران تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد.

هه نگاو با انتشار تصویری از آرمیتا گراوند در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان خبر داد که وضعیت هوشیاری وی هیچ تغییری نکرده است. محوطه بیمارستان فجر و بخصوص بخش مراقبت‌های ویژه تحت کنترل شدید امنیتی است.

آرمیتا گراوند، دختر ١۶ ساله اهل کرمانشاه و ساکن تهران، پیش ‌از ظهر یکشنبه ٩ مهر ماه ۱۴۰۲ (اول اکتبر ۲۰۲۳) در متروی “شهدا”ی تهران از هوش رفته، به زمین خورده و به بیمارستان منتقل شده است. در شبکه‌های اجتماعی گفته شده که او به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری، توسط ماموران مورد حمله فیزیکی قرار گرفته و بنابر برخی اطلاعات، در اثر وارد شدن صدمات شدید بیهوش و در نتیجه با آمبولانس به بیمارستان فجر نیروی هوایی منتقل شده است.

روز گذشته خبرنگار روزنامه شرق که برای تهیه گزارش به این مرکز درمانی مراجعه کرده بود به سرعت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. گفته می‌شود مریم لطفی، خبرنگار بازداشتی متعاقب رسانه‌ای شدن موضوع پس از ساعاتی آزاد شد.

از زمان رسانه‌ای شدن وضعیت آرمیتا گراوند تمامی رسانه‌های حکومتی به صورت سازمان‌یافته و با متنی یکسان ضرب‌ و شتم این دختر نوجوان را تکذیب و مقامات حکومتی نیز مدعی شدند که هیچ گونه برخورد فیزیکی صورت نگرفته است. این ادعاها صرفا به استناد یک ویدئوی کوتاه تقطیع شده که تنها زاویه خارج قطار را نشان می‌دهد، ادعا شده است.

از سویی دیگر، طی دو روز گذشته هیچ خبری از خانواده این دختر نوجوان، از جمله پدر و مادر وی به نام بهمن گراوند و شهین احمدی منتشر نشد تا آنکه روز سه‌شنبه ۱۱ مهر خبرگزاری ایرنا ویدیویی از پدر و مادر آرمیتا منتشر کرد که مادر او با لکنت زبان و حالتی عصبی می‌گوید “گفتند دخترش دچار افت فشار خون شده است”.

بنابر بر اخبار و تصاویر منتشر شده از ساعت ۲ بعد از ظهر امروز نیروهای یگان ویژه و لباس شخصی در چهارراه کوکای تهران و خیابان منتهی به بیمارستان فجر مستقر شده‌اند.

آرمیتا گراوند در این بیمارستان بستری است.

یک منبع مطلع گفته است که آرمیتا گراوند صبح روز یکشنبه با علائم حیاتی بسیار ضعیف و کاهش سطح هوشیاری شدید، به بیمارستان فجر نیرو هوایی منتقل شده است. این منبع مطلع می‌گوید: «در مدارک معاینه اولیه تکنسین اورژانس جی سی اس او ۳ ذکر شده است.»

جی سی اس (GCS, Glasgow Coma Scale) معیاری است برای تعیین عمق و شدت کاهش سطح هوشیاری یا کما در افراد بالای ۵ سال. حداکثر نمره جی‌سی اس فرد ۱۵ و حداقل آن ۳ است.

این نوجوان با علایم «ضربه به سر» (هد تروما) و آثار آشکار ضرب‌وجرح به بیمارستان «فجر» نیروی هوایی در خیابان «پیروزی» منتقل شده و به گفته دو منبع آگاه، این دانش‌آموز در کما است.

این منبع همچنین خبر داد: «بیمار در حالت کما و با کد ۹۹ به بیمارستان تحویل داده شده است.» کد ۹۹ در حوزه بهداشت و درمان به معنای آن است که فرد دچار ایست ضربان قلب یا تنفس شده است و نیاز به احیای قلبی ریوی (سی‌پی آر) دارد.

برگفته ای از سایت اخبار روز، ۴ اکتبر ۲۰۲۳