قطر اجرای طرح توسعه استخراج گاز از بزرگترین میدان گازی جهان را آغاز کرد

شرکت انرژی دولتی قطر روز سه‌شنبه ۱۱ مهر اجرای طرح توسعه استخراج در بزرگترین میدان گازی جهان واقع در سواحل شمال شرقی این کشور را آغاز کرد.

در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و کاهش انتقال گاز به اتحادیه اروپا، مشتریان اروپایی گاز روسیه در پی جبران این کمبود از منابع جدید و به خصوص قطر هستند.

امیر قطر در یک مراسم پر زرق و برق در راس لافان طرح ساخت‌وساز برای توسعه میادین گاز شمالی را که در ۸۰ کیلومتری شمال دوحه قرار دارد، افتتاح کرد.

شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت: «این طرح بخشی از استراتژی ما برای تقویت موقعیت قطر به عنوان تولید کننده جهانی گاز مایع است.»

سعد شریده الکعبی، وزیر انرژی قطر، این طرح را «گام بزرگی در راستای رهبری قطر در عرصه انرژی» توصیف کرد.

بخش ایرانی این میدان مشترک ایران و قطر که پارس جنوبی خوانده می‌شود، ۷۰ درصد گاز ایران را تامین می‌کند.
قطر با افزایش استخراج از این میدان گازی که در عمق خلیج فارس تا حریم دریایی ایران ادامه می‌یابد، قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ حجم صادرات گاز مایع را با ۶۰ درصد افزایش به حدود ۱۲۶ میلیون تن در سال برساند.

پیش‌بینی می‌شود که استخراج و صادرات گاز در بخش توسعه‌یافته این میدان از سال ۲۰۲۶ آغاز شود.

در سال‌های گذشته بازار آسیا از جمله چین، ژاپن و کره جنوبی واردکننده اصلی گاز صادراتی قطر بوده است ولی در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، کشورهای اروپایی نیز به جمع مشتریان گاز قطر پیوسته‌اند.

مدیرعامل شرکت انرژی فرانسوی توتال به خبرنگاران گفت: توسعه میدان شمالی یک «طرح عظیم» است و همزمان با افزایش تقاضا در اروپا اجرا می شود.

او افزود: «ما در اروپا به گاز بیشتری نیاز داریم و در این شکی نیست چون بازار انرژی در اروپا هنوز بی‌ثبات است. این طرح بسیار بزرگ است و به بازار انرژی حدی از آرامش خاطر می‌دهد.»

شرکت توتال در سپتامبر گذشته در یک قرارداد ۱.۵ میلیارد دلاری ۹.۳ درصد از سهام پروژه جنوبی را خرید که فاز دوم از طرح توسعه میدان شمالی گاز قطر است.

در ماه ژوئیه همان سال نیز شرکت توتال در یک قرارداد دو میلیارد دلاری ۲۵ درصد از سهام پروژه شرقی که فار اول توسعه این میدان است را خرید.

در ماه ژوئن ۲۰۲۳ قطر اعلام کرد که با شرکت نفت دولتی چین یک قرارداد ۲۷ ساله برای فروش چهار میلیون متر تن گاز در سال امضا کرده است. یک سال قبل از آن نیز قطر قراردادی با همین مشخصات با شرکت چینی سینوپک امضا کرده بود که تا آن زمان طولانی مدت‌ترین قرارداد در تاریخ معاملات انرژی بود.

شرکت بریتانیایی شل، شرکت ایتالیایی انی و شرکت‌های آمریکایی کونوکو- فیلیپس و اکسون موبیل نیز برای مشارکت در این طرح با قطر قراردادهایی امضا کرده‌اند.

قطر در کنار آمریکا، روسیه و استرالیا یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های گاز مایع در جهان است.

شرکت دولتی انرژی قطر تخمین می‌زند که میدان گاز شمالی این کشور صاحب ۱۰ درصد از ذخایر گاز شناخته شده در جهان است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۴ اکتبر ۲۰۲۳