واکنش آمریکا به اظهارات خامنه‌ای درباره روند عادی‌سازی روابط کشورها با اسرائیل

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه یازدهم مهرماه در واکنش به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی درباره عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل گفت٬ برقراری چنین روابطی می‌تواند زمینه‌ساز تغییرات مثبتی در منطقه شود.

خبرنگاری از آقای ودانت درباره واکنش آمریکا به نارضایتی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از عادی‌سازی روابط کشورهای عرب با اسرائیل پرسید.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ با اشاره به این که اظهارات علی خامنه‌ای در این زمینه را نشنیده است، گفت: «وقتی به این فکر می‌کنیم که چنین توافق عادی‌سازی می‌تواند چه دگرگونی‌های بالقوه‌ای را برای منطقه همراه داشته باشد، مطمئن نیستم که دیگر علاقه‌ای به شنیدن نظر رهبر جمهوری اسلامی داشته باشیم.»

ودانت پاتل اضافه کرده است که بخشی از روابط دو جانبه آمریکا با شماری از این کشورها از جمله با عربستان سعودی و اسرائیل در راستای مقابله و مبارزه با فعالیت‌های مخرب و بی‌ثبات کننده حکومت ایران در منطقه است.

علی خامنه‌ای در همین روز در دیدار با سفرای کشورهای اسلامی تاکید کرد که «قمار عادی‌سازی روابط» با اسرائیل «سراسر باخت است».

او تصریح کرد: «نظر قطعی جمهوری اسلامی این است که دولت‌هایی که قمار عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را برای خودشان سرمشق کار قرار می‌دهند ضرر خواهند کرد. باخت منتظر این‌هاست. دارند اشتباه می‌کنند. به قول اروپایی‌ها روی اسب بازنده شرط‌بندی می‌کنند.»

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز در واکنش به این سخنان علی خامنه‌ای، گفت جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند مانع این روند شود.

نخست‌وزیر اسرائیل ساعاتی پس از سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد:‌ «در حالی که رژیم تروریستی خامنه‌ای ویرانی و فلاکت صادر می‌کند، اسرائیل پیشرفت و صلح را ترویج می‌کند»

او با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی نتوانست جلوی دستیابی به «توافق ابراهیم» در سال ۲۰۲۰ را بگیرد، افزود که حکومت ایران «نمی‌تواند جلوی گسترش دایره صلح به نفع شهروندان اسرائیل، مردم منطقه و کل بشریت را بگیرد».

علی خامنه‌ای در حالی از عادی‌سازی روابط کشورهای عرب با اسرائیل انتقاد کرده است که عربستان ظرف یک هفته میزبان دومین وزیر اسرائیل بوده است.

شلومو کرحی، وزیر ارتباطات اسرائیل شامگاه دوشنبه ۱۰ مهر در صدر یک هیئت از مقامات ارشد این کشور وارد ریاض، پایتخت عربستان سعودی شد. هفته گذشته نیز٬ حییم کاتز، وزیر گردشگری اسرائیل در سفر به ریاض در همایش جهانی با مدیریت سازمان ملل شرکت و ضمن آن به گفته خود، با مقامات سعودی نیز دیدار کرد.

در همین زمینه٬ دولت جو بایدن تلاش‌های خود را برای عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل تشدید کرده است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نیز روز ۲۹ شهریور گفته بود که عربستان و اسرائیل هر روز به عادی‌سازی روابط «نزدیک‌تر» می‌شوند.

از سوی دیگر روزنامه وال استریت جورنال دو هفته پیش با استناد به گفته‌های مقامات آمریکایی که نام آنها را فاش نکرده است، گزارش داد که اصول کلی چارچوب‌ توافق عربستان سعودی برای به رسمیت شناختن اسرائیل در ازای ارائه امتیازاتی به فلسطینی‌ها، تضمین‌های امنیتی ایالات متحده و کمک‌های هسته‌ای غیرنظامی، حاصل شده است.

برگرفته از سایت رادیو فردا، ۴ اکتبر ۲۰۲۳