بیش از ۲۲ هزار نفر خواهان آزادی معلمان زندانی ایران شدند

با گذشت یک ماه از آغاز «کمپین یکصد هزار امضا برای آزادی معلمان زندانی»، بیش از ۲۲ هزار نفر از آن حمایت کردند. صفحه جمع‌آوری امضای این کارزار در اینترنت نشان می‌دهد که تعداد امضاها در روز یکشنبه، ۱۵ مرداد (۶ اوت)، به ۲۲ هزار و ۱۳۳ مورد رسیده است. به گزارش اخبار روز، «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران» در نامه‌ای سرگشاده خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، گفت که معلمان چند هفته پیش کوشیدند نامه‌ای را با امضای ۱۲۰۰ فرهنگی از سراسر کشور به این نهاد تحویل دهند، اما هیچ بخشی از این قوه حاضر به تحویل گرفتن و ثبت نامه نشد. معلمان در این نامه «آزادی معلمان زندانی و پایان دادن به پرونده‌سازی علیه فعالان صنفی» را خواست اصلی خود اعلام کردند. 

در پی پذیرفته نشدن این نامه بود که کارزار اینترنتی جمع‌آوری امضا آغاز شد و با اینکه در آغاز امضاها بیشتر به آموزگاران محدود بود و در فصل تعطیلی مدارس آغاز شده بود، شمار حمایت‌کنندگان به سرعت افزایش یافت و اینک به بیش از ۲۲ هزار امضا رسیده است.

شورای هماهنگی در نامه سرگشاده به اژه‌ای که روز گذشته، شنبه، ۱۴ مرداد (۵ اوت)، منتشر شد، اشاره می‌کند که این تعداد امضا، «با وجود تعطیلی مدارس، ‌کم‌ شدن ارتباط معلمان و مشکل فیلترینگ فضای مجازی» به دست آمده است. 

شورای هماهنگی خطاب به رئیس قوه قضائیه تاکید می‌کند: «ما بر این باوریم که پاسخ مثبت و شایسته‌ شما به این درخواست، قطعا تاثیر اجتماعی و حتی سیاسی مثبتی بر جامعه خواهد گذاشت»، اما در ادامه تاکید می‌کنند که اگر این درخواست بی‌پاسخ بماند یا واکنشی منفی و غیرمنطقی به ‌دنبال داشته باشد، «دیر یا زود» احتمالا شاهد تغییر شکل روش اعتراضی آن‌ها خواهیم بود. 

کانون‌ها و انجمن‌های صنفی مختلف معلمان در تهران و استان‌های سراسر کشور از کارزار صدهزار امضا حمایت کرده‌اند. به گفته شورای هماهنگی، دست‌کم ۱۱ نفر از کنشگران صنفی حقوق معلمان اینک زندانی‌‌اند. برخی از آنان در بازداشت موقت‌اند، و برخی دیگر در نیز دوران حبس خود را سپری می‌کنند. این چهره‌های زندانی عبارتند از فرزانه ناظران‌پور، اسماعیل عبدی، رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، هاشم خواستار، ‌امید شاه‌محمدی، عزیز قاسم‌زاده، محمود صدیقی‌پور، انوش عادلی، حسین رمضان‌پور و مهدی فتحی.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۵ اکتبر ۲۰۲۳