آمریکا تسلیحات ایرانی توقیف شده را به اوکراین فرستاد

ارتش آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده حدود یک میلیون وصد هزار فشنگ توقیف شده از ایران در سال گذشته را به اوکراین ارسال کرده است.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) که مسئول واحدهای نظامی ایالات متحده در خاورمیانه است گفته است که این فشنگ‌ها در ماه دسامبر سال گذشته از یک کشتی عازم یمن مصادره شد.

متحدان غربی اوکراین اخیرا هشدار دادند که خطوط تولید مهمات آنها در تلاش هستند تا با همان سرعتی که اوکراین مهمات مصرف می‌کند نیاز آن کشور را تامین کنند.

سنتکام می گوید فشنگ‌های ایرانی روز دوشنبه به اوکراین منتقل شد.

مهمات به دست آمده برای اسلحه کالیبر ۷ ممیز ۶۲ میلیمتر تولید شده و قابل استفاده در تفنگ‌های جنگی و مسلسل‌های سبک دوران شوروی سابق است.

مهمات ایرانی روز ۹ دسامبر توسط نیروی دریایی آمریکا از یک کشتی به نام مروان ۱ که فاقد تابعیت مشخص بود کشف و ضبط شد.

دولت ایالات متحده در ماه ژوئیه از طریق فرآیندی به نام مصادره حقوقی مالکیت آنها را به دست آورد. این فرآیند به اقلامی مربوط می‌شود که مالک آن در فعالیت‌های مجرمانه دست داشته و دولت حق تملک این اموال را دارد.

در این پرونده، مالکیت این فشنگ‌ها به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران منسوب شد.

سنتکام در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده «با تمام قوا و ابزار قانونی متعهد به همکاری با متحدان و شرکای خود برای مقابله با جریان کمک‌های مرگبار ایران در منطقه است.»

ایران از شورشیان حوثی در جنگ داخلی یمن حمایت می‌کند هرچند بر اساس قطعنامه ۲۰۱۵ شورای امنیت سازمان ملل، انتقال تسلیحات به این گروه ممنوع است.

جنگ داخلی در یمن در سال ۲۰۱۴ که حوثی‌ها صنعا، پایتخت را تصرف و دولت این کشور را برکنار کردند آغاز شد.

دولت سرنگون شده یمن همچنان از سوی جامعه بین‌المللی دولت قانونی یمن شناخته می‌شود و از حمایت ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی و همچنین ایالات متحده و بریتانیا برخوردار ست.

از نیمه دوم سال گذشته، ایران مکررا به تامین تسلیحات برای روسیه، به ویژه پهپاد، برای استفاده در جنگ اوکراین هم متهم شده است.

انتقال این فشنگ‌ها به اوکراین در میانه افزایش نگرانی متحدان غربی در مورد تداوم توانایی در تامین نیاز تسلیحاتی اوکراین صورت گرفته است.

روز دوشنبه دریاسالار راب باوئر، رئیس کمیته نظامی ناتو، در نشست «مجمع امنیتی ورشو» در لهستان در اشاره به ارسال مهمات مورد نیاز اوکراین توسط کشورهای غربی گفت: «نزدیک است کفگیر به ته دیگ بخورد.»

او گفت که دهه‌ها کمبود سرمایه‌گذاری در صنایع نظامی غرب به این معناست که حتی در آغاز جنگ، ذخایر مهمات کشورهای ناتو نیمه پر یا حتی خالی بود.

او گفت: «شرایطی که طی ۳۰ سال گذشته باهم در اقتصادهای آزاد خود ایجاد کردیم از خیلی جهات خیلی خوب بود اما نه برای نیروهای مسلح وقتی جنگی در جریان است.»

وی افزود که دولت‌ها و سازندگان اسلحه باید «تولید خود را با سرعت بسیار بیشتری افزایش دهند.»

جیمز هیپی، وزیر دفاع بریتانیا، از متحدان ناتو خواست تا ۲ درصد از درآمد ملی خود را صرف بودجه دفاعی کنند. این هدفی است که کشورهای عضو ناتو تعیین کرده بودند اما انتظار می‌رود امسال تنها ۱۱ عضو از ۳۱ عضو این سازمان به آن دست یابند.

انتقال مهمات ایران به اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که با مخالفت برخی از نمایندگان کنگره با حجم کمک ایالات متحده به اوکراین، دولت جو بایدن به دنبال راه های جایگزین برای ادامه کمک به این کشور است.

مقامات آمریکایی هفته‌هاست هشدار می‌دهند که پولی که در حال حاضر به اوکراین اختصاص داده شده تقریبا رو به اتمام است اما فشار اعضای جناح راست جمهوریخواه تاکنون مانع از تصویب بودجه اضافی مجلس نمایندگان برای این منظور شده است.

روز سه‌شنبه، برخی از همین اعضا به برکناری کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان رای دادند. این تحول هرگونه رای‌گیری در مورد کمک‌های بیشتر را تا پس از انتخاب جانشین او به تعویق می‌اندازد که حداقل تا اواسط هفته آینده مشخص نخواهد شد.

حتی در آن زمان هم رئیس مجلس که این موضوع را برای رای‌گیری به صحن مجلس ببرد به احتمال زیاد با مخالفت‌های مشابه مواجه خواهد شد.

برگفته ای از سایت بی بی سی فارسی، ۵ اکتبر ۲۰۲۳