آرمیتا گراوند: لغو ملاقات‌های بخش آی‌سی‌یو و بازداشت «مریم لطفی» حین صحبت با مادر آرمیتا

فرزاد صیفی کاران
منابع آگاه به زمانه اطلاع دادند که بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان فجر تهران تحت تدابیر شدید نیروهای امنیتی قرار دارد و امروز ملاقات‌های این بخش «لغو» شد.

منابع آگاه به زمانه اطلاع دادند آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ۱۶ ساله‌ای که صبح یک‌شنبه در مترو شهدا تهران «بیهوش» و به بیمارستان فجر نیرو هوایی منتقل شده بود، همچنان در «کُما» به سر می‌برد.

به گفته یک منبع آگاه فضای بخش مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌یو) بیمارستان فجر تهران به شدت امنیتی است و تعداد زیادی «نیروی امنیتی تمام وقت آنجا» حضور دارند:

امروز حتی ملاقات‌های بخش آی‌سی‌یو که در طبقه اول قرار دارد را لغو کردند و همه را در طبقه هم‌کف نگه داشته بودند.

بر اساس اطلاعات رسیده به زمانه آرمیتا گراوند متولد بهمن‌ماه ۱۳۸۵ است.

هنوز اطلاعات زیادی درباره اینکه آرمیتا گراوند به چه علت به «کُما» رفته در دست نیست، اما یک منبع آگاه پیش‌تر به زمانه گفته بود او و دو نفر دیگر از دوستانش در حالی که مقنعه نداشتند، «با مامورهایی که تذکر حجاب می‌دادند مشاجره کردند و آنها آرمیتا را هُل داده و سرش به یک آهن برخورد کرده است» و در ادامه تاکید می‌کند «افت فشار خون هم به دلیل خون‌ریزی داخل جمجمه» صورت گرفته است. زمانه فعلا مستقلاً قادر به تایید این اطلاعات نیست.

یکی دیگر از منابعی که با زمانه گفت‌وگو کرده، گفته مریم لطفی، روزنامه‌نگار سرویس اجتماعی روزنامه شرق، «دیروز در حالی که مشغول صحبت با مادر آرمیتا گراوند بود، به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد.»

مریم لطفی، دوشنبه ۱۰ مهر پس از انتشار اخبار مبتنی بر ابهام در وضعیت آرمیتا گراوند به بیمارستان فجر رفته بود تا گزارش تهیه کند، اما او به مدت چند ساعت بازداشت و سپس آزاد شد.

خبر «بیهوش» شدن آرمیتا گراوند اولین بار یک‌شنبه شب، ۹ مهر منتشر شد و یک روز بعد، خبرگزاری دولتی ایرنا مصاحبه‎‌ای با مسعود درستی، مدیر عامل بهره‌برداری مترو تهران انجام داد که گفته بود این دختر ۱۶ ساله به دلیل «افت فشار خون، تعادل خود را از دست داده و زمین خورده است».

ایرنا همچنین تصاویر دوربین‌های مداربسته از لحظه ورود این دختر دانش‌آموز و دوستانش را که مقنعه به سر نداشتند منتشر کرد که لحظاتی بعد از سوار شدن به قطار مترو یکی از آنها به زمین می‌خورد و سپس با کمک دوستان و یکی دیگر از مسافران به روی سکو منتقل می‌شود.

مدیر عامل مترو تهران تاکید کرده بود که همه «دوربین‌های مداربسته بازبینی شده و هیچ درگیری‌ای ثبت و ضبط نشده» است.

تاکنون تصاویر دوربین‌های مداربسته از لحظه ورود این سه دانش‌آموز به ایستگاه مترو شهدا و قبل از ورود به قطار منتشر نشده است.

امروز خبرگزاری ایرنا مادر و پدر آرمیتا گراوند را مقابل دوربین آورد و آنها در حالی که «مضطرب» به نظر می‌رسیدند، با تردید از «افت فشار» و «اصابت سرش به لبه قطار» دختر خود گفتند.

پدر و مادر این دانش‌آموز ۱۶ ساله که اکنون در کُما به سر می‌برد گفتند «تصاویر دوربین‌های مترو را دیده‌اند و تایید می‌کنند که حادثه پریروز، یک اتفاق بوده» است. اما فیلم این گفت‌وگو تقطیع شده به نظر می‌رسد و افکار عمومی آن را تحت فشار می‌داند.

همچنین با وجود تاکید منابع آگاه زمانه مبنی بر فضای امنیتی و حضور نیروهای امنیتی در بیمارستان فجر تهران، مشخص نیست این گفت‌وگو در چه شرایطی انجام شده است.

ایرنا در این گزارش هیچ اسمی از آرمیتا گراوند و والدین او نیاورد و او را «دانش‌آموز بستری شده» معرفی کرد.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۶ اکتبر ۲۰۲۳