عضو ارشد کنگره آمریکا «حمله» به آرمیتا گراوند را مشابه کشتن مهسا امینی دانست

مایکل مک‌کال، رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در توئیتی به حمله به آرمیتا گراوند واکنش نشان داد و ضمن اعلام انزجار، آن را مشابه حمله‌ای دانست که به کشتن مهسا امینی در یکسال پیش منجر شد.

مایکل مک‌کال، رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در توئیتی به حمله به آرمیتا گراوند واکنش نشان داد و ضمن اعلام انزجار، آن را مشابه حمله‌ای دانست که به کشتن مهسا امینی در یکسال پیش منجر شد.

آقای مک کال در حساب کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده نوشت: این منزجر کننده است که پلیس جمهوری اسلامی بار دیگر یک دختر جوان را به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری مورد ضرب و جرح قرار داد و این تکرار حمله‌ای‌ا‌ست که منجر به کشته شدن مهسا امینی شد. مردم ایران مستحق آزادی‌ هستند.

آرمیتا گراوند، دانش‌آموز پایه یازدهم هنرستان دولتی «عروه‌الوثقی» در منطقه ۱۱ تهران است که نهم مهرماه هنگام بازگشت از مدرسه در حادثه‌ای در ایستگاه متروی «شهدای تهران» بی‌هوش و در بیمارستان فجر، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارتش، بستری شد.

برخی گزارش‌ها حاکی است ماموران حکومتی مترو موسوم به «حجاب‌بان» که از «ابتکارات» شهرداری تهران است، این دختر نوجوان را به خاطر بی‌حجاب بودنش هل داده‌اند و او براثر برخورد سرش به میله به کما رفته است.

با گذشت چهار روز از بروز حادثه برای آرمیتا گراوند ۱۶ ساله در تهران و بی‌خبری از وضعیت سلامت او، روزنامه بریتانیایی «گاردین» روز پنجشنبه سخنان دو شاهد را درباره برخورد یک زن مامور حجاب اجباری با آرمیتا منتشر کرد. گاردین از قول این شاهد نوشت: آرمیتا گراوند به محض اینکه داخل واگن مترو شد، یک زن مامور حجاب‌ اجباری شروع به مشاجره با او کرد زیرا آرمیتا، دختر ۱۶ ساله، روسری به سر نداشت. بر اساس این گزارش، یک شاهد گفت: اندکی پس از ورود آرمیتا به داخل واگن مترو، یک مامور حجاب که چادر بر سر داشت، «با فریاد از او پرسید که چرا (موهایش) را نپوشانده است.»

به گفته این شاهد، آرمیتا به او گفت: «آیا من از تو می‌خواهم روسری‌ات را برداری؟ چرا از من می‌خواهی (روسری) بر سر بگذارم؟» این شاهد به گاردین گفت: بحث آنها به خشونت کشیده شد و مامور چادری شروع به حمله فیزیکی به آرمیتا کرد و او را به شدت هل داد. شاهد دیگری گفت که آرمیتا وقتی روی زمین افتاد، هنوز هوشیار بود.

رسانه‌های حکومتی در چند روز گذشته هم علت صدمه آرمیتا گراوند و انتقال او به بیمارستان را «افت فشار» عنوان و تلاش کرده‌اند با تکنیک‌های مختلف، این روایت خود را به عنوان روایت غالب مطرح کنند.»

حامد آینه‌وند روزنامه‌نگار در گفتگو با برنامه ساعت خبر به صدای آمریکا گفت: «رسانه‌های حکومتی ضرب و شتم آرمیتا در داخل مترو را تکذیب می‌کنند اما گزارشهای منتشر شده از جو امنیتی بیمارستان محل بستری او نشان می‌دهد که رژیم تلاش می‌کند که به حقیقت خاک بپاشد و از نشر اخبار درست جلوگیری کند.»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۶ اکتبر ۲۰۲۳