هشدار فرانسه به تهران پس از پرتاب «ماهواره نور ۳»: به فعالیت موشکی بی‌ثبات‌‌کننده خود پایان دهید

چند روز پس از پرتاب آن چه مقام‌های دولت جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران «ماهواره تصویربرداری نور ۳» نامیده‌اند، فرانسه، از اعضای ثابت شورای امنیت سازمان ملل متحد، از تهران خواست به فعالیت‌های موشکی «بی‌ثبات‌کننده» خود پایان دهد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه، ۱۳ مهرماه، با انتشار بیانیه‌ای نوشت که این اقدام جمهوری اسلامی در هفته گذشته با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مطابقت ندارد و پاریس آن را محکوم می‌کند.

در این بیانیه آمده است: «با توجه به نزدیکی فناوری‌های مورد استفاده برای پرتاب‌های فضایی و پرتاب‌های بالیستیک، این پرتاب مستقیما به پیشرفت نگران‌کننده ایران در برنامه موشک‌های بالیستیک خود کمک می‌کند.»

وزارت خارجه فرانسه ادامه داد: «این فعالیت بخشی از تداوم مجموعه‌ای از شکست‌ها و نقض مکرر قطعنامه ۲۲۳۱ و در شرایط افزایش تنش چندساله هسته‌ای است که در گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است.»

وزارت خارجه فرانسه نوشت که این اقدام جمهوری اسلامی بار دیگر این موضوع را یادآوری می‌کند که «برنامه موشک‌های بالیستیک ایران تا چه حد منبع نگرانی برای جامعه بین‌المللی است.»

همچنین در این بیانیه، دولت فرانسه تاکید کرده که این کشور به همراه شرکای بین‌المللی خود «به طور کامل بسیج می‌شود تا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.»

در روزهای اخیر، اولین بار، آمریکا به پرتاب «ماهواره نور ۳» واکنش نشان داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز ششم مهرماه گفت، تداوم توسعه برنامه موشک‌های بالستیک ایران تهدیدی برای منطقه و امنیت بین‌المللی است.

روز سه‌شنبه هفته جاری نیز بریتانیا، دیگر عضو ثابت شورای امنیت، از جمهوری اسلامی انتقاد کرد و گفت که این اقدامش «علی‌رغم درخواست‌های مکرر شورای امنیت سازمان ملل برای پایان دادن به برنامه موشک‌های بالیستیک» ایران انجام شد.

در بیانیه‌ای که بریتانیا در این زمینه صادر کرد آمده است: «اقدامات ایران بار دیگر بی‌اعتنایی به محدودیت‌های بین‌المللی را نشان می‌دهد و تهدید جدی این رژیم برای امنیت جهانی را برجسته می‌کند.»

برلین هم در روز چهارشنبه به این پرتاب واکنش نشان داد.

وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای نوشت: «ما و شرکایمان مصمم هستیم تا از تمام ابزارهای دیپلماتیک موجود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای استفاده کنیم.»

تاکنون وزارت خارجه جمهوری اسلامی فقط به موضع‌گیری بریتانیا پاسخ داده و ناصر کنعانی سخنگوی این وزارتخانه مدعی شده که «دستیابی به پیشرفت‌های علمی و تحقیقاتی از جمله در حوزه هوا-فضا، حق مسلم جمهوری اسلامی» است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هفته گذشته مدعی پرتاب «موفقیت‌آمیز» ماهواره‌بر «قاصد» و قرار گرفتن ماهواره «نور ۳» در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین شد.

امیرعلی حاجی‌زاده روز پنجم مهر، بدون اشاره به مکان پرتاب این ماهواره‌بر در ادامه گفت: ماهواره «نور ۳» هم قابلیت تصویربرداری و هم جمع‌آوری سیگنالی دارد.

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، نیز به صداوسیمای جمهوری اسلامی گفت که این پرتاب یک «پیروزی» است.

این در حالی است که به نوشته رویترز، جمهوری اسلامی پیشتر ماهواره‌های نظامی با نام‌های «نور۱» و «نور۲» را در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ پرتاب کرده است.

در شرایطی که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ تهران مجاز نیست به تولید یا گسترش موشک‌های بالیستیکی اقدام کند که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای باشند، نگرانی جامعه جهانی از این پرتابگرها این است که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند.

این قطعنامه پس از دستیابی ایران و شش قدرت جهانی به برجام در تیرماه سال ۹۴، در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید و بر برجام صحه گذاشت.

پرتاب اخیر موشکی سپاه، همچنین در شرایطی است که هنوز چشم‌انداز مشخصی برای پرونده مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی با قدرت‌های جهانی وجود ندارد.

بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک معروف به برجام که در تیرماه سال ۱۳۹۴ امضا شد، قرار است تحریم‌های موشکی علیه جمهوری اسلامی در پایان ماه جاری میلادی،‌ اکتبر، مطابق با ۲۶ مهرماه، پایان یابد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز ۲۳ شهریورماه، خبر داد که بریتانیا، فرانسه و آلمان، از اعضای اصلی برجام، به اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که تحریم‌ها علیه برنامه موشکی بالیستیک جمهوری اسلامی را حفظ خواهند کرد.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز ۱۲ مهرماه، در پاسخ به پرسشی درباره پایان مدت رسمی تحریم موشکی جمهوری اسلامی که بسیار نزدیک است گفت دولتش هم‌چنان ابزارهایی برای پاسخگو کردن ایران در اختیار دارد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۶ اکتبر ۲۰۲۳