نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در بند رژیم اسلامی به عنوان برنده جایزه صلح نوبل معرفی شد

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در ایران و از مدافعان «زن، زندگی، آزادی»، روز جمعه، ۱۴ مهرماه، به عنوان برنده جایزه صلح نوبل معرفی شد.

بیانیه کمیته نوبل صلح با شعار «زن، زندگی، آزادی» آغاز می‌شود و به مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد نیز اشاره دارد.

کمیته نوبل در کشور نروژ روز جمعه اعلام کرد که این جایزه معتبر را به دلیل نبرد خانم محمدی با سرکوب زنان در ایران و «مبارزه‌اش برای ارتقای حقوق بشر و آزادی برای همگان» به او اهدا می‌کند.

این کمیته اضافه کرد: «مبارزه شجاعانه او با هزینه‌های شخصی بسیار زیادی همراه بوده است.» خانم محمدی در سال‌های اخیر حتی فرصت زندگی با خانواده خود را که مجبور به ترک ایران شده‌اند نداشته است.

پس از شیرین عبادی، نرگس محمدی دومین زن ایرانی است که به این جایزه دست می‌یابد. تاکنون هیچ شخصیت مردی از ایران موفق به دریافت این جایزه نشده است.

خبر این جایزه در حالی منتشر می‌شود که خانم محمدی به‌ دلیل فعالیت‌های مدنی خود از جمله انتقاد از سرکوب اعتراضات مردم، حمایت از زندانیان سیاسی، مخالفت با مجازات اعدام و دفاع از حقوق شهروندان در دو دهه اخیر بارها روانهٔ زندان شده و هم‌اکنون نیز در زندان است.

این فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی در پیامی که در سالروز «کشته‌ شدن مهسا (ژینا) امینی» در ۲۵ شهریور سال ۱۴۰۱ منتشر شد این روز را «روز ثبت ظلم حکومت استبدادی دینی علیه زنان ایران» توصیف کرده بود.

جایزه صلح نوبل در حالی به یک فعال زن حقوق بشر در ایران اهدا می‌شود که جنبش «زن، زندگی، آزادی» در یک سال اخیر در صدر اخبار جهان قرار داشته و مشکلات زنان ایران در معرض دید تمام جهانیان قرار گرفته است.

مرگ مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد در شهریور سال گذشته به گسترده‌ترین اعتراضات مردمی در ایران دامن زد و تا امروز ادامه داشته است. شعار اصلی این اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» بود، شعار و اعتراضی که مورد حمایت نرگس محمدی نیز بوده است.

همزمان در روزهای اخیر خبر به کما رفتن یک دختر جوان دیگر به نام آرمیتا گراوند که بدون حجاب اجباری به ایستگاه مترو پا گذاشته بود در ایران و جهان در صدر اخبار بوده است.

نرگس محمدی به‌ویژه در ماه‌های گذشته با انتشار نامه‌های متعدد درباره وضعیت زندان‌ها و بازداشتگاه و خشونت علیه زندانیان و بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری هشدار داده است.

او اواسط آذر پارسال در نامه‌ای به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، «تعرض به زنان حین بازداشت و در بازداشتگاه‌ها» را «بخشی از برنامه سرکوب» جمهوری اسلامی علیه زنان معترض و مبارز خوانده بود.

در اسفندماه پارسال، به‌ دنبال اعلام تعداد نامزدهای جایزه نوبل صلح ۲۰۲۳، خبرگزاری‌های بین‌المللی از مسیح علی‌نژاد، دیگر چهره شاخص اپوزیسیون ایران، و نرگس محمدی به عنوان نامزدهای احتمالی این جایزه نام برده بودند.

برگرفته از سایت رادیو فردا، ۶ اکتبر ۲۰۲۳