ادعای بانک مرکزی رژیم اسلامی: ۱۰ میلیارد دلار منابع ارزی آزاد شده در عراق در دسترس است

بانک مرکزی جمهوری اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای مدعی شد که ۱۰ میلیارد دلار منابع ارزی ایران در عراق در دسترس قرار گرفته است. بانک مرکزی رژیم اسلامی همچنین اعلام کرد که مذاکرات در‌خصوص تامین منابع از طریق فاینانس با چین نیز در دستور‌کار قرار دارد.

بانک مرکزی در حالی این خبر را منتشر کرد که واشینگتن‌پست در گزارشی ادعا کرده بود که قطر و آمریکا بر توقف دسترسی تهران به شش میلیارد دلار آزاد‌شده‌، توافق کرده‌اند.  هرچند که این خبر به‌طور رسمی در واشینگتن تایید نشد و مقامات در قطر نیز آن را تایید نکردند. از سوی دیگر، بانک مرکزی جمهوری‌اسلامی گزارش روزنامه واشینگتن‌پست مبنی بر توقف دسترسی تهران به پول‌های آزادشده را کذب خواند و اعلام‌ کرد که «شش میلیارد دلار منابع ارزی ایران در قطر در اختیار چند بانک ایران قرار گرفته‌ است.» با این حال یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد: «ایران در آینده قابل‌پیش‌بینی نمی‌تواند به این منابع مالی دسترسی داشته باشد.»

دولت بایدن پس از حمله حماس به اسرائیل به دلیل آزادسازی شش میلیارد دلار پول برای جمهوری اسلامی که حامی بزرگ این گروه شبه‌نظامی به‌شمار می‌رود، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. با این حال مقامات دولت بایدن تاکید دارند که ایران از این پول برای «اهداف بشردوستانه» استفاده خواهد کرد و هنوز «یک سنت از آن را برداشت نکرده است».

پیش از این آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز در یک کنفرانس خبری در تل‌آویو، با بیان اینکه ایران به شش میلیارد دلار نه دسترسی داشته و نه هزینه کرده است، گفت: «ما نظارت دقیقی بر این وجوه داریم و حق مسدود کردن آن‌ها را برای خود محفوظ می‌داریم.»

بلینکن گفت که وزارت خزانه‌داری ایالات متحده بر هرگونه پرداخت نظارت می‌کند تا اطمینان حاصل کند که فقط برای اهداف بشردوستانه استفاده می‌شود. رسانه‌های آمریکایی در روزهای اخیر از تلاش دو سناتور جمهوری‌خواه، میچ مک‌کانل و تام کتن، برای مسدودکردن مجدد شش میلیارد دلار پول آزادشده جمهوری‌ اسلامی خبر داده بودند.

هفته‌ها قبل از مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی، دولت بایدن دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول ایران را در عراق آزاد کرده بود و رایزنی برای رفع توقیف ۱۰ میلیارد دلار بدهی گازی عراق به ایران نیز کماکان ادامه داشت. همچنین برخی از تحلیلگران و جمهوری‌خواهان آمریکایی معتقدند که این توافق در ظاهر شش میلیارد دلاری و مبادله زندانیان، ابعاد روشن نشده دیگری نیز دارد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳