یک روز بعد از بمباران فرودگاه دمشق؛ امیرعبداللهیان از طریق «مرز زمینی لبنان» وارد سوریه شد

یک روز پس از گزارش رسانه‌های دولتی سوریه از بمباران دو فرودگاه بین‌المللی سوریه در دمشق و حلب، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه ناگزیر شد از «طریق مرز زمینی لبنان» به سوریه سفر کند.

یک دیپلمات در سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت گزارش‌ها درباره سفر زمینی حسین امیرعبداللهیان به سوریه را تایید کرد و گفت: «وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از طریق مرز زمینی لبنان به سوریه سفر کرده است.»

الله‌کرم مشتاقی، رایزن سیاسی سفارت ایران در بیروت، در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت که اسرائیل «تصور می‌کرد اگر فرودگاه دمشق و حلب را بزند می‌تواند جلو دیپلماسی انقلابی جمهوری اسلامی را بگیرد» اما وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار با مقامات ارشد لبنانی و فلسطینی در بیروت، از طریق مرز زمینی لبنان وارد سوریه شده است.رد

یک روز پیش، پنج‌شنبه ۲۰ مهر ماه، لویزیون سوریه خبر داده بود که اسرائیل دو فرودگاه اصلی دمشق و حلب را موشک باران کرد.

این تلویزیون جزئیات دیگری در این زمینه بیان نکرد اما خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، گزارش داد که فعالیت فرود‌گاه‌های دمشق و حلب در پی این بمباران متوقف شده است.

یک منبع نظامی سوریه به خبرگزاری دولتی سوریه گفت که اسرائیل دو فرودگاه دمشق و حلب را با «بارانی از موشک» مورد حمله قرار داد «تا اذهان جهانیان را از جنگ خود با حماس منحرف کند.»

ساعاتی بعد از گزارش رسانه‌های دولتی سوریه از حمله اسرائیل به دو فرودگاه دمشق و حلب، برخی منابع گزارش دادند یک هواپیمای ایرباس متعلق به ماهان ایر به شماره پرواز «آی‌آرام ۱۴۶» که حامل حسین امیرعبداللهیان بوده در میانه راه عزیمت به فرودگاه دمشق و در پی حمله اسرائیل به این فرودگاه، ناچار به بازگشت به فرودگاه مقصد شده است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، اما عصر پنج‌شنبه این گزارش‌ها را رد کرد و افزود: «ادعای برخی منابع مبنی بر اینکه پرواز ماهان به مقصد دمشق حامل وزیر خارجه ایران بوده، رد شد.»

این خبرگزاری همچنین عنوان کرد که نخستین مقصد حسین امیرعبداللهیان بغداد بوده و هواپیمای حامل او «متعلق به آشیانه جمهوری اسلامی و با شناسه بین‌المللی و شناخته شده(IRAN۰۵) روز پنج‌شنبه در فرودگاه بغداد به زمین نشسته و امیرعبداللهیان با استقبال مشاور امنیت ملی عراق وارد این کشور شده است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی پس از سفر روز پنج‌شنبه عراق، در نخستین ساعات بامداد جمعه ۲۱ وارد فرودگاه بیروت شد و گفت: «احتمال باز شدن جبهه‌های دیگری علیه اسرائیل وجود دارد.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا امیرعبداللهیان در لبنان با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، نیز دیدار کرد اما جزئیات این دیدار منتشر نشده است.

سایت رسمی وزارت خارجه ایران نیز گزارش داد که امیرعبداللهیان در بیروت با نخست‌وزیر، وزیر خارجه و رئیس مجلس لبنان، و همچنین «برخی مسئولان عالی حماس و جهاد اسلامی» دیدار کرده است.

در این گزارش عنوان شده که امیرعبداللهیان حمله حماس به اسرائیل را «واکنش طبیعی مقاومت فلسطین» توصیف کرد و گفت: «برخلاف برخی تصورها، با عادی‌سازی روابط برخی کشورها با اسرائیل، قضیه فلسطین تمام نمی‌شود.»

به نوشته سایت رسمی وزارت خارجه ایران، امیرعبداللهیان همچنین به «مسئولان عالی حماس و جهاد اسلامی» گفت که «تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران» برای پایان دادن به حملات اسرائیل به غزه ادامه خواهد یافت.

امیرعبداللهیان پس از ورود زمینی از لبنان به سوریه و سفر به دمشق با بشار اسد و فیصل مقداد، رئیس جمهور و وزیر خارجه سوریه، دیدار کرد.

جزئیات گفت‌وگوهای وزیر خارجه جمهوری اسلامی با بشار اسد منتشر نشده است اما خبرگزاری ایرنا گزارش داد که امیرعبداللهیان در جریان کنفرانس خبری با وزیر خارجه سوریه گفت که موضوع این دیدار تحولات مرتبط با غزه بوده است.

امیرعبداللهیان همچنین در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه سوریه، افزود: «بیانیه اتحادیه عرب ناامید کننده بوده است.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در بخشی از این کنفرانس خبری «سوریه» را «یکی از کشورهای اصلی خط مقدم مقاومت» و «حمایت از فلسطین» خواند و با تاکید بر آنچه «هشدار به جنگ افروزان علیه غزه» خواند، گفت: آنها باید «تا دیر نشده جنایت جنگی علیه غزه را فورا متوقف کنند.»

امیرعبداللهیان همچنین تاکید کرد که «مقاومت به وظایف خود بر اساس تصمیمات مقاومت و تصمیمات فلسطینی» در برابر حملات اسرائیل عمل خواهد کرد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳